Outletjätten krossar alla tidigare försäljningsrekord i juli

Man kan nu konstatera att Hede Fashion Outlet slagit alla omsättningsrekord i Hede Fashion Outlets historia. " – Under mina 9 år så har vi aldrig ökat vårt omsättningsrekord med +28%, dessutom välkomnade vi +16% fler besökare i juli månad”, säger Per Wallentin, Nordic Business Director för VIA Outlets.

Hede Fashion Outlets ägare, VIA Outlets var tvingade att stänga åtta av sina shoppingcenter i början av Covid-19-pandemin i mars. I slutet av april kunde VIA Outlets öppna flertal av sina center igen, och i juni öppnade det sista efter nedstängningarna. Hede Fashion Outlet behövde aldrig stänga, men har naturligtvis märkt en negativ trend i försäljning sedan coronaviruset bröt ut. Till sommaren stabiliserades dock siffrorna, och i juli kan Hede konstatera att centret ökade sin omsättning med 28% jämfört med i juli förra året, och hade sin bästa månad någonsin sedan centret öppnade år 2001.

– Certifieringen ”Safer Shopping” och nära samarbete med kommun och folkhälsomyndigheter har varit en mycket viktig del i vårt arbete för att säkerställa att våra gäster känner sig trygga i att handla hos oss”, säger Per Wallentin vidare.

Bureau Veritas, en känd internationell ledare inom test-, inspektions- och certifieringstjänster, skapade det nya certifikatet "Safer Shopping" särskilt för VIA Outlets. Alla VIA Outlets center, inklusive Hede Fashion Outlet, har genomgått inspektioner som man nu har uppfyllt. Kriterierna inkluderar ledningens hanteringsförmåga och kunskap om Covid-19 och dess risker, olika typer av skydd för anställda och gäster, tillgång till korrekt skyddsutrustning, åtgärder för fysisk distansering, förbättrad rengöring samt förstärkt hygienrådgivning och tillgång till sanitära anläggningar för gäster.

I tillägg fortsätter Hede Fashion Outlet att följa utvecklingen av Covid-19 och regeringens riktlinjer, för att fortsatt anpassa sig därefter och säkerställa en säker shoppingmiljö. Efter att ha följt råden från Folkhälsomyndigheten under hela förloppet av coronavirusets utveckling, har vi nu arbetat med certifieringsföretaget Bureau Veritas för att upprätta en standard för hälsa och säkerhetspraxis.

– Vårt hopp är att denna certifiering ytterligare kommer att stärka informationen till våra gäster om att vi har tagit till alla åtgärder för att säkerställa en säkrare shoppingupplevelse. Vi har också haft ett nära samarbete med Kungsbacka kommun, för att ta till de åtgärder som varit viktiga även ur deras perspektiv. Våra gäster, vår personal och våra varumärkespartners hälsa och välbefinnande är alltid vår högsta prioritet, säger Per Wallentin.

VIA Outlets grundades 2014, och driver idag elva outlets med attraktiva lägen i totalt nio europeiska länder. Därmed är vi den snabbast växande outlet-aktören i Europa, med över 30 miljoner besök under 2018, och en omsättning på 1.07 miljarder euro. För mer information om VIA Outlets, besök www.viaoutlets.com.