HEART 17 lanserar Heartbeat för att fira kreativitet och innovation

Den 21 april är det den officiella FN-dagen World Creativity and Innovation Day som årligen uppmärksammar vikten av kreativitet och innovation för hållbar utveckling. Från och med i år kommer denna dag att firas genom eventet Heartbeat för att sprida hopp och inspiration om de framsteg som görs mot de Globala Målen. Som arrangör för Heartbeat står initiativet HEART 17 som grundats av Anna Ryott och Jörgen Andersson i samarbete med UNDP.

Unga världen över känner både rädsla och hopplöshet för framtiden, då nyhetsrapporteringarna länge kantats av den globala klimatkrisen, Covid-19, krig och orättvisor. I samarbete med FNs utvecklingsprogram, UNDP, startade Anna Ryott och Jörgen Andersson därför det globala initiativet HEART 17 för att driva på förändring och sprida hopp och kännedom om de 17 Globala Målen. Med avstamp den 21 april som är den officiella “UN World Creativity and Innovation Day”, lanseras nu Heartbeat för att fira alla bra initiativ som görs för att uppnå målen.

- Det känns helt fantastiskt att kunna samlas så många här idag, både näringsliv, ungdomar, artister och kreatörer. Heartbeat blir en riktig injektion av inspiration, hopp, kreativitet och framtidstro, stärkta av att det finns en plan och att vi gör det här tillsammans, säger Anna Ryott, grundare och ordförande för HEART 17.

Heartbeat arrangeras för första gången på Fotografiska i Stockholm, där en bred blandning av både näringsliv, ungdomar och kreatörer samlas för panelsamtal, musikframträdanden, nätverkande och inspiration.

Medverkande Heartbeat 21 april:

Ulrika Modéer - Assisterande generalsekreterare för FN samt chef för UNDP:s avdelning för externa relationer och påverkansarbete

Pascal Brun - Head of Sustainability H&M

Maria Bystedt - Strategy Lead, H&M Foundation

Stefan Ytterborn - CEO Cake

Lisa Lindström - CEO EY Doberman

Per Olsson - Associate Professor Stockholm Resilience Center

Fricky - Artist

Maxida Märak - Artist

Mimmi Bangoura - Artist / Kreatör

Jakob Felländer - Konstnär / Kreativ aktivist

M.fl.

Läs mer om Heartbeat och se hela programmet här.

• Art, Culture, Entertainment

• april 21
    • collaboration
    • 21 april
    • un world creativity and innovation day
    • heart 17
    • collective act
    • creativity
    • anna ryott

• Stockholm

There is a plan. Heart 17 is an initiative dedicated to accelerate progress towards the 17 Global Goals. We do it together with youth leaders, brands, artists, scientists, innovators and other creatives. We believe in the collective act and that the power of creativity will lead to progress. In partnership with United Nations Development Programme.

Elisabet Stahlenius

Press contact Press Contact

Anna Rindefjell

Press contact CEO / Managing Director + 46 79 39 69

Related content

UNDP och HEART 17 lanserar plattform som förenar ungdomar, artister och företag i gemensamt krafttag för hållbar utveckling

21 april 2021, Stockholm - Ett nytt globalt initiativ, HEART 17, lanseras idag i samarbete med FN:s utvecklingsprogram (UNDP) för att samla unga människor, såväl som kreativa aktörer och den privata sektorn, för att bekämpa fattigdom, ojämlikhet och klimatförändringar.
    HEART 17 kommer att fokusera på att bygga broar mellan unga, artister, kreatörer, företagsledare och andra ’Changemakers’ för a