Euro Health Consumer Index 2009 - Sverige tappar mark i årlig EU-ranking av sjukvården

Bryssel den 28 september 2009

Sverige tappade tre placeringar när årets version av Euro Health Consumer Index (EHCI) idag presenterades i Bryssel. Denna årliga jämförelse av Europas sjukvårdssystem gav Sverige en åttondeplats bland 33 länder, med 762 av möjliga 1 000 poäng. Indexet vanns för andra året i rad av Nederländerna med rekordhöga 875 poäng, följda av Danmark (819), nykomlingen Island (811) och Österrike (795).

Sverige får åter toppbetyg när det gäller vårdresultat men helheten dras ned av svaga prestationer vad gäller väntetider och E-hälsa. I indexet, som nu framställts fem år i rad, hamnar Sverige på åttonde plats, en nedgång sedan förra året. Sverige placerar sig mellan Tyskland och Frankrike när det gäller ha kunna erbjuda den mest konsumentvänliga sjukvården.

- Sverige har varit europamästare i behandlingskvalitet sedan den här jämförelsen inleddes 2005, säger dr Arne Björnberg, utvecklingschef vid Health Consumer Powerhouse, som har tagit fram indexet. - Kvaliteten består men det gör dessvärre även den usla svenska tillgängligheten. Varken kömiljarder, vallöften eller vårdval tycks ännu ha bitit på väntetiderna. Faktum är att det är lättare att träffa doktorn i Albanien än i Sverige!

- När andra länder avancerar tycks det som att Sverige står stilla på viktiga områden inom sjukvården som konsumentinformation. Det leder till en sämre placering i Indexet i år, förklarar Arne Björnberg.

2009 års EHCI visar att ledarländerna i Europa nu börjat använda sjukvårdsinformation och valfrihet för att engagera patienterna i vårdbesluten, för att därigenom bygga ett tryck underifrån för förbättringar. I indexresultatets nedre halva återfinns länder som fortfarande är kvar i gårdagens sjukvårdskultur, fylld av hierarki och brist på öppenhet. Denna klyfta utmanar EU:s grundtankar om jämlik och solidarisk sjukvård.

Om Euro Health Consumer Index (EHCI)

EHCI har blivit en standard för jämförelser inom europeisk sjukvård. Undersökningen rankar i år 33 europeiska nationella sjukvårdssystem utifrån 38 indikatorer, vilka täcker sex delområden som är viktiga för vårdkonsumenten: Patienträttigheter och information, E-hälsa, Väntetider till behandling, Behandlingsresultat, Vårdåtagandets omfattning samt Tillgång till läkemedel.

Indexet ställs samman genom en kombination av offentlig statistik, egen forskning och patientundersökningar. Indexet framställs av analys- och undersökningsföretaget Health Consumer Powerhouse (HCP) i Bryssel och Stockholm. Undersökningen gör analysen från vårdkonsumentens perspektiv. 2009 års index är ett samarbete med EU-kommissionen och med tillskyndan av det svenska EU-ordförandeskapet.

Arne Björnberg, fil.dr. och utvecklingschef, Health Consumer Powerhouse

arne.bjornberg@healthpowerhouse.com, +46 705 84 84 51