Den första sjukhusrankingen visar: Sveriges bästa sjukhus finns i Linköping

Sveriges bästa sjukhus ligger i Linköping. Det visar rankningen ”Sveriges bästa sjukhus 2010” som Health Consumer Powerhouse lanserar idag. Universitetssjukhuset i Linköping vinner med 728 poäng av 1000 möjliga, följt av sjukhuset i Värnamo på 715 poäng och Västerås på tredje med 704 poäng. Det här är första gången som en ranking av de svenska sjukhusen har gjorts och den visar att endast ett av regionsjukhusen placerar sig bland de tio bästa. Rankingen baserar sig på en sammanställning av data från Öppna Jämförelser och www.vantetider.se.

- Att ranka Sveriges Bästa Sjukhus 2010, är ett experiment för att se vilket resultatet blir om vi väger samman data från Öppna Jämförelser och www.vantetider.se till en rangordnande jämförelse sjukhusnivå, säger Arne Björnberg, utvecklingschef, Health Consumer Powerhouse. - Rangordningen påverkas i några fall påtagligt av att rapporteringen från bl a sjukhus i Stockholm och Norrbotten är mindre fullständig.

- Resultatlistan stämmer överens med andra undersökningar vi gjort av den skiftande vårdkvaliteten i Sverige, fortsätter Arne Björnberg. -Universitetssjukhuset i Linköping har sedan länge ett solitt rykte för att arbeta systematiskt med kvalitetssäkring. Småländska kommuner och landsting tenderar att ligga bra till i många jämförelser av skola, äldreomsorg och sjukvård. De goda placeringarna för sjukhusen i Värnamo och Västervik bekräftar ånyo att smålänningar är bra på att driva verksamheter.

Jämförelsen omfattar 73 svenska sjukhus. Antalet akutsjukhus som har dygnet runt-kirurgi och förlossningsverksamhet är 48, dessa sjukhus presenteras i en särskild analys. Resultatlistans övre del domineras av ett antal typiska länslasarett, med två mindre (småländska) länsdelslasarett insprängda.

- Det är en gammal sanning att hyggligt stora länslasarett kan vara väl så bra för patienterna som universitetssjukhusen, eftersom de kan koncentrera sig på själva sjukvården utan att vara splittrade på forskning och undervisning, menar Arne Björnberg. - Det anförs ofta att utfallen för universitetssjukhusen blir sämre, eftersom de får ta emot en större andel komplicerade fall. Utfallet i delgrenen Strokevård, som vi studerat särskilt, stöder inte den teorin – det är inte sannolikt att Danderyd, Linköping och Sahlgrenska skulle ha ett ”lättare” patientunderlag.

Den 20 bästa akutsjukhusen (av 48)

1 Universitetssjukhuset i Linköping, 728 poäng

Arne Björnberg, Fil. Dr. Utvecklingschef

E-post: arne.bjornberg@healthpowerhouse.com

• sveriges bästa sjukhus

Health Consumer Powerhouse (HCP) är ett svenskt analys- och informationsföretag som sedan 2004 utför konsumentjämförelser av sjukvården i 35 länder.

www.healthpowerhouse.se

Patienter får svagt stöd vid val av vård, Landstingen tvekar att använda sociala medier

Patienterna lämnas utan hjälp när de ska välja husläkare eller sjukhus och landstingen missar kontakten med medborgare och vårdkonsumenter. Det visar den rapport som idag presenteras av Health Consumer Powerhouse. Rapporten ”Sociala medier i svensk sjukvård” är finansierad via ovillkorade utvecklingsbidrag från från .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) och Internetfonden.

Nordiskt KOL-index visar att Sverige har Nordens bästa KOL-vård

Södra och Västra Sverige placerar sig på en delad första plats när de nordiska ländernas KOL-vård för första gången jämförs med varandra. – Sveriges topplacering beror huvudsakligen på en jämn och hög när det gäller kvalitet och resultat, säger Arne Björnberg, utvecklingschef på Health Consumer Powerhouse. - Men som vanligt utgör tillgängligheten en akilleshäl.

Euro HIV Index 2009 - Sveriges HIV/AIDS-vård och stödinsatser behöver förbättras radikalt

Den svenska HIV/AIDS-vården behöver förbättras på många områden, visar Euro HIV Index (EHIVI) 2009 som presenteras idag vid ett seminarium i EU-parlamentet i Bryssel. EHIVI är den första jämförelsen av vård och policies för HIV/AIDs-patienter i Europa. Sverige placerar sig på en 24 plats bland de 29 undersökta länderna. Den bästa vården finns i Luxemburg.

Dalarna – näst bäst på avancerad sjukvården i hemmet.

Dalarna tillsammans med Västerbotten har den näst bästa avancerade sjukvården i hemmet jämfört med andra landsting. Det visar den jämförelse mellan landstingen som presenteras idag av det svenska analysföretaget Health Consumer Powerhouse.