Busfrö Nytt & Bytt, Sveriges största kommersiella secondhandkedja, öppnar på Kullagatan i Helsingborg

Sveriges största kommersiella secondhandkedja öppnar på Kullagatan

Till våren kommer Sveriges största kommersiella secondhandkedja till Helsingborg city när Busfrö Nytt & Bytt öppnar mitt på Kullagatan. Ett nytänkande återbruks-koncept som säljer kläder till hela familjen, accessoarer, leksaker och heminredning på kommission.

Stina Qubti är VD och grundaren bakom Busfrö Nytt & Bytt, Sveriges största kommersiella secondhandkedja för barn, dam, herr och hem. Trebarnsmamman hade länge funderat på en lösning på berget av utvuxna barnkläder som växte hemma, när hon besökte en liten secondhandbutik för barnkläder i New York och föll pladask för konceptet.

– Jag blev störtförälskad i idéen på en butik där föräldrar kan lämna in det deras barn inte längre behöver, tjäna lite pengar på detsamma och samtidigt ha möjligheten att kunna köpa ”nytt”, berättar VD och grundare Stina Qubti.

Den första butiken öppnade 2010 i Västervik och Busfrö har sedan dess vuxit snabbt, både i butiksyta, antal butiker och sortiment. Konceptet bygger på att personer lämnar in plagg och varor direkt till butiken. Allt från kläder, skor och accessoarer till heminredning och leksaker. Varor och plagg säljs på kommission. Man tar endast in varor man bedömer kan säljas inom 60 dagar. Osålda saker skänks till samarbetspartners för återanvändning/återvinning. Idag finns Busfrö Nytt & Bytt på 12 orter runt om i Sverige och siktet har länge varit inställt på Helsingborg.

– Vi är mycket stolta och glada över att kunna addera Busfrö Helsingborg till vår växande butikskedja. Vi har länge hållit ett öga på Helsingborg och har med intresse följt Kullagatans utveckling. Våra butiker driver mycket trafik och skapar nyfikenhet kring medvetna konsumtionsval. Vi delar dessutom Helsingborgs vision om en långsiktigt hållbar och levande stadskärna och ser med glädje fram emot att få bidra till det arbetet. Genom vår fantastiska franchisetagare Mia Olsson vill vi kroka arm med helsingborgsborna och tillsammans bygga upp en destination för klimatsmart och rolig shopping.

Lokalen på Kullagatan 23 är cirka 940 kvadratmeter stor och ägs av Fastighets AB Balder. Mattias Eriksson är förvaltare på Balder och glad över att få in en populär kedja med fokus på secondhand och återbruk.

– Det är väldigt roligt att få liv i lokalerna igen och dessutom med en så duktig och erfaren aktör som Busfrö. Verksamheten ligger helt rätt i tiden och för oss som fastighetsägare är det viktigt att hitta rätt aktör till våra lokaler och närområdet, säger Mattias Eriksson.

Helsingborg Citys etableringsansvarige Martin Klinteberg ser också positivt på att den här typen av koncept tar plats i stadskärnan.

– Busfrös affärsidé, att sälja begagnade varor inom framförallt mode och inredning, är modernt och tilltalande. Därför är det jättekul att kedjan väljer att etablera sin 13:e butik i just Helsingborg. Denna typ av verksamheter har man tidigare främst hittat i utkanten av städerna men med den nya butiken, mitt på Kullagatan, skapar man en destination som kommer locka en bred publik i alla åldrar. Ett läge med bra kundflöde och närhet till, inte minst, medvetna barnfamiljer. Ett väldigt spännande grepp av såväl Busfrö som fastighetsägarna Balder, säger Martin Klinteberg.

Stina Qubti
VD och grundare Busfrö Nytt & Bytt