Den 13 maj arrangeras Söderdagen i Helsingborg för andra året. Näringslivet, föreningar och Helsingborgs stad bjuder in hela Helsingborg för att uppleva stadsdelen med smaker från hela världen, prova-på-aktiviteter, musik, dans, hoppborgar med mera.

Söderdagen blir ett årligt återkommande evenemang

Den 13 maj arrangeras Söderdagen i Helsingborg city för andra året. Tillsammans med näringslivet, föreningar och Helsingborgs stad bjuder HBG City in hela Helsingborg för att uppleva stadsdelen med smaker från hela världen, prova-på-aktiviteter, musik, dans, hoppborgar, ponnyridning med mera.

Söderdagen arrangeras av HBG City i samverkan med föreningar, näringsidkare och fastighetsägare på Söder. Tillsammans vill man skapa en gemensam dag för alla som bor och verkar på Söder och bjuda in hela Helsingborg för att ta del av allt som finns att uppleva i stadsdelen.

– Syftet med Söderdagen är att skapa en dag för gemenskap och samhörighet. Vi vill visa upp allt det positiva med Söder och bjuda in hela Helsingborg för att ta del av allt stadsdelen har att erbjuda, säger Malin Thörnwall, cityutvecklare på HBG City och projektledare för Söderdagen.

Söderdagen sträcker sig ”från park till park”, vilket innebär hela vägen från Stadsparken till Furutorpsplatsen. Programmet är fullspäckat med bland annat prova-på-aktiviteter, hoppborgar, musik, dans, ponnyridning, och smakbingo. Abdele Abdijama är områdessamordnare på Fritid Helsingborg, som är en av medarrangörerna till Söderdagen. Efter förra årets lyckade premiär växlar de nu upp och erbjuder ett ännu större utbud av aktiviteter i år.

- Efter fjolårets succé är vi glada över att få vara med och bjuda in invånarna till Söderdagens folkfest. I år kommer vi från Fritid Helsingborg erbjuda ännu fler aktiviteter och ett fullspäckat scenprogram med liveartister, graffiti och fotboll på vår uppblåsbara plan på Furutorpsplatsen, som är ett av områdena stadens invånare kan besöka. Söderdagen är numera ett årligt evenemang där många verksamheter och ideella krafter som verkar på Söder samverkar för att lyfta stadsdelen, säger Abdele.

Projektet bygger på ett samarbete mellan flera olika verksamheter och ideella krafter. Nedan organisationer samt deras medlemsföreningar är medarrangörer till Söderdagen 2023:

• Fritid Helsingborg och Mötesplats Kalifornia
  • Inva-Sam, Invandrarföreningarnas Samorganisation
  • HBG City
  • Stadsbyggnadsförvaltningen
  • 107an – Helsam, Samverkansorganisation för föreningar
  • Svenska Kyrkan
  • Bostadsrättsföreningar och boende på Söder
  • Älskade Söder
  • Gruppen för religionsdialog
  • Libanesiska Familjesällskapet
  • Söder City Handel
  • Fastighetsägare på Söder
  • Studieförbunden
  • Fryshuset
  • Röda Korset

– Det är jätteroligt att så många aktörer är involverade. Ambitionen har alltid varit att Söderdagen skulle bli ett årligt återkommande evenemang och tack vare det stora engagemanget är vi nu där. Välkomna till Söder den 13 maj, det kommer bli en fantastisk folkfest, avslutar Hanna Candell, VD på HBG City.

Malin Thörnwall
Projektledare Söderdagen och Cityutvecklare, HBG City