I februari öppnar FAB MINITEKET, en secondhandbutik med barnsortiment, i Helsingborg city.

Second hand-konceptet Familjen AB öppnar ytterligare en butik i Helsingborg city

Helsingborgsbaserade företaget Familjen AB etablerar sin andra butik i Helsingborg city under början av året. I februari öppnar FAB MINITEKET med fokus på barnsortiment på Möllegränden i anslutning till Bruksgatan.

Familjen AB, som nu byter namn till FAB, grundades 2016 när ägaren My Johannessen upplevde ett behov av att handla bättre begagnade varor på ett lättillgängligt och inspirerande sätt. Den första butiken öppnades på Drottninggatan 29 och två år senare dubblades butiksytan i grannlokalen. Idag är Familjen AB en hub för cirkulärt mode som även anordnar event, föreläsningar och workshops kring second hand och hjälper kunder att styla, tänka nytt med gammalt och utbildar kring kläders påverkan på miljö och samhälle.

Nu gör man en satsning på barnsortimentet och låter detta expandera vidare i egen regi och i egen lokal. I februari öppnar FAB MINITEKET på Möllegränden i anslutning till Bruksgatan.

– Att få fortsätta inspirera till en hållbar livsstil och genom denna expansion visa på att second hand är framtiden känns fantastiskt. Intresset för vår verksamhet har fortsatt att öka trots pandemi och lågkonjunktur, och jag tillsammans med min engagerade personalstyrka ser hur fler och fler väljer att konsumera cirkulärt istället för nyproducerat. Genom att öppna på en ny plats i city hoppas vi kunna nå ut till ännu fler och visa att det går att handla begagnat utan att behöva kompromissa med vare sig kvalitet eller stil, säger My Johannessen.

Viktor Spinola, som representerar fastighetsägaren BRF Mariatorget, ser positivt på den kommande etableringen.

– Vi har länge försökt knyta till oss just ett second hand-koncept då vi tycker det skulle passa så bra in i området ”Gamla Stan” runt Bruksgatan. Därför är vi väldigt glada över att Familjen AB valt att öppna i bostadsrättsföreningens lokaler. Alla som är föräldrar vet hur många fina barnkläder som behöver sorteras ur garderoben varje år när barnen växer. Att underlätta för föräldrar att köpa och sälja fina barnkläder av bra kvalitet är inte bara en klockren affärsmodell utan också viktigt för att värna om våra resurser genom återbruk, säger Viktor Spinola.

Helsingborg Citys etableringsansvarig Martin Klinteberg gläds åt ytterligare en spännande nyöppning omkring Bruksgatan.

– Vi har ambitionen att fortsätta stärka upp området på och omkring Bruksgatan, och gärna med fokus på återbruk och hållbarhet. Därför känns det oerhört glädjande att Familjen AB väljer att etablera delar av sin verksamhet just där. Det är extra roligt att det är med ett barnsortimentet med tanke på mängden barnfamiljer som rör sig i stadskärnan och den efterfrågan som finns. Det är ett utbud som vi arbetar med att utveckla i city framöver, säger Martin Klinteberg.

Den ursprungliga butiken på Drottninggatan 27 byter namn till FAB STUDIO och kommer att utvecklas till ett cirkulärt livsstilskoncept med fokus på dam- samt inredningssortiment.

För mer information vänligen kontakta:

My Johannessen
Grundare och ägare Familjen AB