Så firas påsklovet i Helsingborg city

Stundande påsklovsvecka bjuder på en rad aktiviteter både för barn och ungdomar runt om i city. Allt från äggjakt och föreställning med Pettson och Findus till påskpyssel och marsch av Helsingborg Drumcorps.

En viktig del av Helsingborg citys arbete med en levande stadskärna är aktiviteter och evenemang som lockar besökare till city för att handla, äta och uppleva. Under påsken i år ligger fokus på yngre helsingborgare och på att skapa roliga lovaktiviteter på olika platser i stan.

- Äntligen kan vi arrangera event och evenemang som vanligt efter två år av restriktioner och anpassningar. Under påskveckan har vi planerat flera roliga saker att hitta på och lyfter samtidigt aktiviteter som andra aktörer anordnar i city, säger Elin Ekesson, cityledare Norr hos Helsingborg City.

Lördagen den 9 april inleder Helsingborg Drumcorps, den marscherande ungdomsorkestern i amerikansk stil, påsken med marsch genom city. Marschen med trummor, bleckblåsinstrument och drill startar på Mäster Palms plats klockan 13.00 och avslutas på Stortorget. Ett uppskattat musikinslag för alla åldrar, oavsett årstid och evenemang.

Tisdagen den 12 april intar Fryshuset SöDER-gallerian och erbjuder möjligheten att prova på kreativa aktiviteter som VR-glasögon, graffiti-skissning, bärbar studio och rubiks cube. På SöDER fortsätter sedan påskaktiviteterna under torsdagen med glittertatueringar och ballongfigurer av Artmagine. Dessutom bjuder Fritid Helsingborg in till påskpyssel. Under hela påskveckan har SöDER en tävling där man kan vinna en present från en av butikerna på gallerian genom att mejla och berätta vad man önskar sig till ett värde av 500 kr tillsammans med ordet på ett påskägg i gallerian.

- Vi är så glada över vårt nära samarbete med fastighetsägaren Jefast och SöDER-gallerian där vi tillsammans kan anordna aktiviteter vid lov och högtider, säger Omar EL-Malli, cityledare Söder hos Helsingborg City.

På påskafton, lördagen den 16 april, kommer barnens favoriter Pettson och Findus på besök till Konsul Olssons plats.

- Först blir det en föreställning och därefter finns möjligheten att hej och ta bilder tillsammans med figurerna, berättar Elin Ekesson.

För godisälskaren finns chansen att vinna ett påskägg fyllt av smaskigt godis från Hemmakväll på Kullagatan genom att delta i Helsingborg Citys påsktävling som publiceras i sociala medier. Tävlingen går ut på att räkna påskägg som är placerade i city, för att uppmana till rörelse och aktivitet. Fler goda smaker finns hos citys krogar som erbjuder påskmenyer, traditionella påsktallrikar, påskbruncher och alla möjliga sorters bakelser och kakor.

Här finns påskprogrammet i sin helhet med datum och tider: www.helsingborgcity.se/pask-i-city

För mer information vänligen kontakta:

Elin Ekesson
      Cityledare Norr, Helsingborg City