Stephan Broomé står bakom den nya restaurangen Pellegrino som öppnar på Norra Storgatan i november.

Nya restaurangen Pellegrino öppnar på Norra Storgatan

I november öppnar restaurang Pellegrino på Norra Storgatan. Ett nytt italiensk koncept som blandar klassiska och nyskapade rätter med ett unikt sätt för Sverige att laga pasta.

Bakom satsningen står Stephan Broomé. Konceptet fokuserar på köket från Emilo-Romagna med en blandning av klassiska och nyskapande rätter. Unikt för konceptet är sättet att tillreda pastan. Stephan Broomé har studerat i Bologna för Maestra Spissni som vunnit VM i mattarello. En mattarello är en speciell kavel som används för att kavla ut pastan. Det krävs många timmars träning för att bemästra en mattarello som ger en annan struktur i pastan med mer luft i degen och sägs vara bra för matsmältningen.

– Pellegrino är en homage till Artusi Pellegrino som 1891 gav ut boken La scienza in cucina e l'arte di mangiar bene (Sciance in the kitchen and the art of eating weel). Artusi åkte genom de olika furstendömena när Italien enades och ville genom de olika regionernas matlagning förena Italien genom maten vilket jag tycker är en underbar tanke, säger Stephan Broomé.

– Pasta tillverkad för hand med en mattarello är ett måste i Emilo-Romanga, där det finns Laboratoirios överallt som producerar både till sina egna butiker samt till restauranger. När du rullar din pasta med matarello får du en annan textur i pastan, bättre än när du köper en bronsvalsad pasta. Trycket är mindre och du får mer luft i pastan, fortsätter Stephan Broomé.

Pellegrino kommer samarbeta med Vinbaren Vesterbro Torv i Köpenhamn för att kunna erbjuda ett stort urval av viner på glas. Vinbaren Vesterbro Torv, som funnits i 15 år, var en av de första vinbarerna i Köpenhamn.

Fastigheten ägs av Savills Investment Management som fortsätter fylla lokalerna med spännande innehåll.

– Vi ser Pellegrino som ett välkommet komplement till hyresgästmixen i den nyrenoverade fastigheten. Vi ser fram emot att välkomna fler hyresgäster det kommande året, säger Hélène Henning, Chef Asset Management Norden, Savills Investment Management.

Martin Klinteberg, etableringsansvarig på HBG City, ser positivt på tillskottet där såväl läget som krögaren borgar för en spännande etablering.

– Området på och omkring Norra Storgatan är sedan flera år ett starkt krogfäste med några av stadens mer etablerade restauranger på stråket. Ambitionen har varit att stärka utbudet ytterligare och då gärna i samarbete med en lokal krögare som både kan staden men även står för mat och dryck av hög kvalitet. Något jag tycker att vi har fått i Pellegrino, säger Martin Klinteberg.

Stephan Broomé
Ägare, Pellegrino