Kreativt café öppnar på Södra Storgatan

På fredag öppnar den danska kedjan Penslar & Pärlor på Södra Storgatan i Helsingborg city. Penslar & Pärlor är ett keramik- och smyckescafé där du skapar dina egna smycken och målar på keramik.

Penslar & Pärlor är en dansk kedja med flera caféer runt om i Danmark. Det är ett keramik- och smyckescafé där du skapar dina egna smycken och målar på keramik, samtidigt som du njuter av en god fika. Du kan komma förbi på drop in, förboka tid eller köpa med ett kit och skapa hemma. De kommer även att ha olika typer av event på sitt café.

Fredag 12 juli öppnar kedjan sin första verksamhet i Sverige, närmare bestämt på Södra Storgatan 8 i Helsingborg. Luise Schak, ägare av Penslar & Pärlor, ser fram emot att öppna i Sverige och tycker att Helsingborg är helt rätt plats för deras första svenska etablering.

- Vi är väldigt glada över att vår första svenska etablering är i just Helsingborg. Stadskärnan har en fantastisk atmosfär och en stark känsla för kultur och kreativitet som passar vårt koncept perfekt, säger Luise Schak, ägare av Penslar & Pärlor.

Fastigheten som verksamheten öppnar i ägs av Brf Mariatorget, som ser etableringen som ett bra komplement till utbudet i området.

- I Gamla stan har kulturella verksamheter varit efterfrågade och Penslar & Pärlors koncept stämmer bra överens med den vision vi har för platsen. De kompletterar det nuvarande utbudet i området och blir ett bra tillskott, säger Viktor Spinola från HSB, som representerar Brf Mariatorget.

Martin Klinteberg, etableringsansvarig på HBG City, ser positivt på etableringen.

- Penslar & Pärlors koncept är väldigt intressant och går helt i linje med vår ambition att skapa fler mötesplatser i stadskärnan. På deras keramik- och smyckescafé kan man låta kreativiteten flöda samtidigt som man kan träffa likasinnade människor med gemensamma intressen. Det är ett etablerat koncept med en kedja som driver flera verksamheter i vårt grannland. Verksamheter med hantverk är uppskattade inslag i stadskärnan och det är roligt varje gång vi kan applicera kulturella etableringar i stadskärnan, säger Martin Klinteberg.

Luise Schak
Ägare, Penslar & Pärlor