I januari öppnar keramikstudion Claytivity på Prästgatan 6 i Gamla stan.

Keramikstudion Claytivity öppnar i Gamla stan

I januari öppnar keramikstudion Claytivity på Prästgatan 6 i Gamla stan. Keramikstudion kommer vara ett community för hobbykeramiker där man som medlem har fri tillgång att dreja och handbygga. De erbjuds även prova på-kurser och event.

Claytivity kommer vara en fullt utrustad keramikstudio som främst riktar sig mot de som har erfarenhet av att dreja sedan tidigare. Som medlem hos Claytivity har du tillgång till studion när som helst. Det finns även möjlighet för de som inte har drejat tidigare att delta på prova på-kurser och andra event.

Stella Sommer som driver Claytivity ser det som en plats för besökare att koppla av och vara kreativa.

- Jag vill skapa en lugn och fridfull miljö där man kan koppla av från den dagliga stressen, andas, få utrymme för sin kreativitet och skapa keramik utan press och prestige, säger Stella Sommer.

Lokalen på Prästgatan 6 som Claytivity öppnar i ägs av fastighetsbolaget Jefast. De ser positivt på etableringen av en verksamhet med fokus på hantverk.

- Vi är väldigt glada för detta kreativa tillskott till Helsingborg! Det finns flera positiva synergieffekter med en keramikverkstad som drivs på det nya och kreativa sätt som Stella kommer bedriva Claytivity på. Dessutom passar verksamheten utmärkt in i Gamla stan, där det genuina och småskaliga står i fokus. Att studion ligger precis intill Helsingborg C gör den enkel att besöka även för de som inte bor i Helsingborg city, säger Cassandra Jertshagen, VD på Jefast.

Även Martin Klinteberg, etableringsansvarig på HBG City, ser en verksamhet med inriktning på kultur och hantverk som ett önskat tillskott i området.

- Kulturella verksamheter är attraktiva för besökare och just hantverk är något som har efterfrågats. Jag tycker att det är oerhört positivt att Jefast har tagit fasta på detta och nu välkomnar ett spännande tillskott i Claytivity. Etableringen bidrar inte bara till att fler människor rör sig i området utan kan även leda till ökad försäljning och efterfrågan hos övriga aktörer i Gamla stan. Med andra ord ett riktigt fint tillskott till vår stadskärna, säger Martin Klinteberg.

Stella Sommer

Ägare Claytivity