Kappa Bar tar med sig mat, dryck och e-sporten till Helsingborg city

Kappa Bar tar med sig mat, dryck och e-sporten till Helsingborg city

Kappa Bar är en kedja med e-sportbarer som öppnade sin första enhet i Göteborg redan 2016. Sedan dess har de expanderat till flera av Sveriges största städer såsom Stockholm, Jönköping, Örebro och Malmö. I dag slår konceptet upp sitt senaste tillskott och man gör det i hörnet av Södra Kyrkogatan och Bruksgatan i Helsingborg.

Restaurang, bar och e-sportställe i ett – här förenas spelvärlden IRL, som Kappa Bar själva beskriver det. Till Kappa Bar kommer man för att spela, träffa likasinnade, ta en öl, äta en 'Kappa Burger' eller bara hänga. Här anordnas även populära quiz, turneringar och streamingträffar.

Personen som nu tar Kappa Bar till Helsingborg heter Kenny Bengtsson och har tidigare erfarenhet av såväl restaurangdrift i allmänhet och Kappa Bar i synnerhet. Kenny är nämligen franchisetagare till Kappa Bar även i Malmö där han öppnade under 2019. Kappa Bar erbjuder marknaden mat och dryck i kombination med att såväl utöva som konsumera e-sport på ett större antal tv-apparater.

- Vi är oerhört laddade på att få öppna vårt andra Kappa Bar. Vi har drivit restaurangen i Malmö i nästan exakt två år och känt oss redo att utöka verksamheten. Helsingborg har alltid legat nära hjärtat för mig och jag är övertygad om att stadens gamers, e-sportare och övriga invånare är redo för framtidens krog, berättar Kenny Bengtsson.

Lokalen på Bruksgatan ägs av Executive Property och uthyrningsansvarig Christian Histrup är glad över att få in nya, etablerade, hyresgäster i stadskärnan.

- Vi fastnade ganska omgående för Kappa Bars koncept där man erbjuder mer än att bara vara en traditionell krog. Detta är en mat- och dryckesupplevelse, i en miljö som känns fräsch och spännande. Vi har dessutom följt deras resa på andra orter vilket fick oss att känna att detta skulle vara ett perfekt komplement till det, redan starka, utbud som man finner i city, berättar Christian Histrup.

Helsingborg Citys etableringsansvarig, Martin Klinteberg, är även han positiv till tillskottet och menar att det är en etablering som ligger helt rätt i tiden.

- Kombinationen krog och spel känns oerhört spännande. Dels är e-sport en av de snabbast växande områdena inom sport/underhållningsvärlden, sen går vi mot att besökarna efterfrågar mer än bara traditionellt barhäng. Man vill kunna kombinera sitt besök med en upplevelse. Jag ser oerhört positivt på att en redan etablerad aktör, som Kappa Bar, väljer centrala Helsingborg när man skall etablera sin åttonde e-sportbar, berättar Martin Klinteberg.

För mer information:

Etableringsansvarig Helsingborg City