Helsingborg City skapar stämning med musik i stadskärnan

Helsingborg City skapar stämning med musik i stadskärnan

Satsningen ”Musik i City” lanserades 2020 som ett sätt att skapa trevlig stämning för stadens invånare och besökare under pandemin. Nu är det uppskattade konceptet här för att stanna och för tredje året rad bjuder Helsingborg City in lokala trubadurer för att sprida stämningsfull musik i stadskärnan under sommarmånaderna.

Intresset har varit stort varje vår när Helsingborg City efterlyst lokala trubadurer för att sprida stämningsfull musik i city under sommaren. Under juni, juli och augusti kommer ljuva toner att höras i alla möjliga genrer från gator och torg genom satsningen Musik i City.

– Detta är tredje sommaren som vi satsar på musik för att sprida stämning i city. Det känns fantastiskt roligt att ge lokala musiker möjlighet att spela i city och samtidigt sätta extra guldkant på invånare och besökares vistelse i stadskärnan. En av Helsingborg Citys målsättningar är att på olika sätt få besökare att stanna längre i city. "Musik i City" är ett perfekt exempel på en sådan aktivitet, berättar Elin Ekesson, Cityledare på Helsingborg City.

Spelningarna är förlagda till scenen på Konsul Olsson plats, omkring Maria Torg och på Mäster Palms plats. Varje vecka, när flödet av människor är som störst, förgylls platserna med underhållning.

– Vi har bokat musiker från flera olika genrer, för att musiken ska passa så många som möjligt. Det blir en härlig blandning av schlager, rock, barnvisor och jazz bland annat. Gamla som unga ska njuta av Musik i City under sitt besök i stan, fortsätter Elin Ekesson.

Trubaduren Erik Lindqvist spelade i city redan förra sommaren och är nu tillbaka på Konsul Olssons plats i helgen. Han ser "Musik i City" som en chans att komma ut och spela för en ny publik, som kanske inte dyker upp på andra typer av spelningar.

– Det är en skön känsla att stå och spela samtidigt som man tittar på lediga människor som flanerar på stan. Jag har fått många uppskattande blickar och leenden från folk som promenerat förbi och känt igen en favoritlåt. En del har stannat och lyssnat några låtar, andra har lyssnat ett helt set och sedan kommit fram och pratat i pausen. Scenen på Konsul Olssons plats är väldigt trevlig, och det blir naturligt en blandad publik tack vare uteserveringen och lekplatsen, berättar Erik Lindqvist.

Verksamheterna i city välkomnar satsningen som fungerar både som en trevlig överraskning och som en besöksanledning i sig. Roxanna Rafaila som äger restaurangen Ved by Maria vet precis vad hon gillar mest med konceptet;

– All glädje! Livemusik är ett vinnande koncept som gör att dagarna på torget blir oförglömliga. Musiken ger en skön känsla för alla.

Om ”Musik i City”
    Under sommaren bjuder Helsingborg City in lokala trubadurer att spela i stadskärnan för att skapa trevlig stämning för stadens invånare och besökare. I år spelar bland annat; Coolgatorz, Marie Frost, Siw Leijon, Julia Torngren och Bengt Skantz. På hbgcity.se/sommar finns tider och platser för sommarens spelningar.

Elin Ekesson

Cityledare, Helsingborg City