Idag blev det klart att Helsingborg tillsammans med Trollhättan och Simrishamn är en av kandidaterna till att få utmärkelsen Årets Stadskärna 2022. Årets Stadskärna delas ut av Svenska Stadskärnor och Helsingborg fick den fina titeln senast 2003.

Helsingborg är en av finalisterna till Årets Stadskärna 2022

Utmärkelsen Årets Stadskärna har delats ut sedan 1995 till den svenska stad eller ort som under de närmast föregående åren gjort störst framsteg i sin förnyelse av centrum, genom samarbete mellan både privata och offentliga aktörer. Utmärkelsen delas ut av Svenska Stadskärnor som är en organisation som arbetar nationellt med utveckling av stadskärnor. I Helsingborg drivs arbetet med stadskärnan av Helsingborg City, en organisation som ägs av Helsingborgs stad, Fastighetsägarna City och Cityföreningen. Målet att bli Årets Stadskärna har funnits med sen 2013 när de stora byggprojekten i city planerades, men har intensifierats de senaste fem åren.

– Arbetet med stadskärnan är av största vikt för staden och tillsammans med fastighetsägarna har vi investerat runt 7,2 miljarder i city de senaste fem åren. En levande stadskärna är viktigt för både besökare och helsingborgare och jag är stolt att vi tillsammans tar oss an de utmaningar som stadskärnan står inför tillsammans med näringslivet på ett sätt som märks, inte bara lokalt utan nu även nationellt, säger Peter Danielsson, kommunstyrelsens ordförande.

I sin ansökan lyfter Helsingborg City dels de stora stadsutvecklingssatsningar som gjorts de senaste åren men framförallt är det samverkansarbetet och engagemanget som sticker ut. Organisationen har rekordmånga aktörer med i både Fastighetsägarna City och i Cityföreningen. Bolaget har anställt fler och har de senaste åren skapat en samverkansstruktur som innebär att aktörer på alla nivåer kan vara med i arbetet med att skapa framtidens stadskärna.

Helsingborgs stadskärna genomgår, precis som många andra platser, en transformation och under förra året märktes effekter av handelns omställning i city.

– För fem år sedan hade vi haft svårt att möta en sådan utmaning men nu har vi resurser och förtroende att aktivt driva strategiska frågor som exempelvis framtidens utbud framåt. På mindre än ett halvår har vi lyckats vända skutan och nu finns det ett stort intresse för att etablera sig i city, något som kommer märkas under det närmsta året, säger Hanna Candell, vd för Helsingborg City.

Helsingborg är en av nordens äldsta städer och har en anrik stadskärna med spår från medeltiden. De senaste åren har den moderniserats och med ett nytt resecenter, en ombyggd paradgata och ett helt nytt kvarter mitt i city. Men det är inte bara de stora stadsutvecklingsprojekten som ligger till grund för ansökan. Mycket av resultaten levereras i arbetet med platssamverkan där näringslivet i stadskärnan, fastighetsägarna och staden samarbetar för att skapa trevligare miljöer i city.

– Stadskärnan har genomgått stora fysiska förändringar och med fler bostäder och kontor skapas nya flöden som gynnar näringslivet i city. Engagemanget i organisationen är stort och framtidstron är god, nu håller vi tummarna att vi tar hem titeln som ett kvitto för oss alla att vi gör ett gott arbete, säger Annette Melander Berg, näringslivsdirektör och ordförande i Helsingborg City.

Tillsammans med Helsingborg är även Simrishamn och Trollhättan nominerade.

– Grundläggande för alla tre är att det finns ett brett engagemang och en tydlig och hållbar struktur för samverkan. Städernas arbete innehåller många pusselbitar som tillsammans ska skapa en attraktiv och levande stadskärna, säger Annika Boman, juryns ordförande och ledamot i Svenska Stadskärnors styrelse. Årets tre kandidater är väl införstådda med detta. Deras arbete visar på stora framsteg, målmedvetenhet och tydliga resultat. Juryn har besökt städerna och granskat städernas ansökningshandlingar och juryöverläggningarna pågår.

Vem som vinner offentliggörs på Svenska Stadskärnors årskonferens den 18 maj i Östersund.

För mer information:

VD Helsingborg City

Annette Melander Berg
Ordförande Helsingborg City
annette.melanderberg@helsingborg.se

Peter Danielsson
Kommunstyrelsens ordförande
peter.danielsson@helsingborg.se

Annika Boman
Ordförande jury Årets Stadskärna
annika.boman@vastervik.com

Motivering:

Med sitt unika läge vid havet bjuder Helsingborg invånare och besökare på en livskvalitet utöver det vanliga. Ett dopp i havet på lunchen, en båttur till Danmark på helgen eller varför inte en lyxig middag på en av citys alla krogar. Historiens vingslag känns i det som är en av Nordens äldsta städer, med sitt unika landmärke Kärnan och dess fantastiska Terrasstrappor mitt i stan. Stadskärnans olika identiteter bjuder på allt från traditionell konst, kultur och shopping till en exotisk stadsdel full av aktiviteter, street art och med smaker från hela världen. Trots sin ålder har stadskärnan moderniserats och de senaste fem åren har investeringar för minst 7,2 miljarder gjorts i city. Med en helt ny paradgata, en toppmodern hotell- och kongressanläggning, ett spillrans nytt resecenter, en nybyggd galleria och en helt ny central havsnära stadsdel erbjuder Helsingborg något för alla. Men det slutar inte här, framtidsplanerna är fortsatt stora. Allt från ombyggnation av centrala fastigheter, stråk och torg till ett nytt stadsbibliotek, ett havsbad eller varför inte en helt ny central park?

Handelns omställning märks i Helsingborg men staden för dig som vill något väljer att växla upp arbetet och ta nya grepp för att lösa framtidens utmaningar mitt under brinnande pandemi. Även om en stadskärna är mer än handel så ser vi nya lösningar och prioriterar de utmaningar vi möts av på Sveriges första gågata, Kullagatan. Samverkansorganisationen står rustad genom en kraftsamling där nya arbetssätt ska testas och nästa mål om framtidens stadskärna 2030 tar form. Helsingborg City har de senaste fem åren funnit fungerande arbetssätt och tar samtidigt plats och ansvar nationellt för att visa på vilka möjligheter som finns när vi samarbetar, inte bara lokalt utan över hela landet. Mångmiljonsatsningen H22 och det City Expo som under sommaren 2022 riktar världens blickar mot en av Europas mest innovativa städer är bara ett steg av många mot framtiden. Vi är stolta över vårt arbete fram till nu och ser med stor förväntan fram emot det Helsingborg city som kommer välkomna oss i framtiden.