I juni öppnar Clas Ohlson, Kappahl, Normal och Lindex på Kullagatan, vilket firas med festligheter i samband med öppningsdagarna.

HBG City firar flera butiksöppningar på Kullagatan med kalas

Efter ombyggnationen av före detta Gallerian Magnus Stenbock är lokalerna redo för butikerna att flytta in i. I juni öppnar Clas Ohlson, Kappahl, Normal och Lindex, vilket firas med festligheter i samband med öppningsdagarna.

I september 2023 inleddes en omfattande renovering av Gallerian Magnus Stenbock på Kullagatan. Den gemensamma galleriaentrén har ersatts av separata entréer till butikslokalerna från Kullagatan. Detta betyder att den långa glasfasaden har delats upp av enskilda skyltfönster, vilket ger butikerna mer exponering och besökare och förbipasserande mer insyn.

Nu är ombyggnationen färdig och butikerna har börjat flytta in i lokalerna. Nyöppningarna firas med ett riktigt kalas på Kullagatan med familjeaktiviteter och livemusik under öppningsdagarna.

- Efter en lång väntan är renoveringen av Magnus Stenbock klar! Nu kan butikerna flytta in och vi vill självklart fira alla nyöppningar med ett riktigt kalas, samtidigt som vi uppmärksammar Sveriges äldsta gågata. Under tre veckor kommer vi att ha roliga aktiviteter, livemusik, fika och annat skoj för alla som besöker butikerna under öppningsdagarna, säger Elin Perlelin, cityledare norr på HBG City och projektledare för Kalas på Kullagatan.

Clas Ohlson är en av butikerna som öppnar på Kullagatan. Niklas Brännmark, butikschef på Clas Ohlson, ser fram emot öppningen.

- Vi ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Helsingborg city! Vi har fått många önskemål i våra närliggande butiker om att öppna på Kullagatan igen, så vi vet att vi är efterlängtade. Den nya butiken kommer att ha ett betydligt större sortiment än tidigare och butiksytan kommer att vara mer än dubbelt så stor. Vi välkomnar både gamla och nya kunder med en ordentlig invigningsfest! Den 18 juni får de 100 första kunderna godiebags, vi kommer dela ut godis och shoppingbags, ha erbjudanden och Dalaorkestern sprider härlig stämning. Detta vill ni inte missa, säger Niklas Brännmark, butikschef på Clas Ohlson Kullagatan.

Hanna Candell, VD på HBG City, ser positivt på resultatet av ombyggnationen.

- Äntligen är det dags för fyra nya butiksöppningar på Kullagatan efter ombyggnationen. Det har varit en lång och utmanande resa men vi har haft ett bra samarbete med fastighetsägaren för att säkerställa att det fortsatt blir handel på Kullagatan. Nu välkomnar vi tillbaka helsingborgare och besökare och ser fram emot att Normal, Lindex, Kappahl och Clas Ohlson öppnar upp i sina nya fina lokaler, säger Hanna Candell.

Följande datum öppnar butikerna:

4 juni – Normal
7 juni – Kappahl
13 juni – Lindex
18 juni – Clas Ohlson

Mer information om aktiviteter under öppningsdatumen finns på hbgcity.se.

Elin Perlelin
Cityledare norr, HBG City