Försäljningen av citypresentkortet slog alla rekord med råge 2021.

Försäljningen av citypresentkort slog alla rekord 2021

2021 blev ett fortsatt tufft år för Helsingborg citys verksamheter med kvarstående restriktioner och färre besökare i stadskärnan. Men lojaliteten för stadskärnan är stor. När Helsingborg City sammanställde försäljningen av citypresentkort för 2021 visar det sig att försäljningen slår alla tidigare rekord.

Det stora engagemanget för stadskärnan är ett välkommet tillskott för branscher som drabbats hårt av den pågående pandemin. Försäljningen av citypresentkortet slog alla rekord med råge 2021. Delvis på grund av Helsingborgs stads julklapp till alla anställda. Men även beställningar från företag och privatpersoner ökade markant och viljan att stötta Helsingborgs stadskärna är stark. Försäljningen ökade med 46% jämfört med föregående år. Utnyttjandet av korten har även det ökat med 814% jämfört med föregående år.

- Det är oerhört roligt att försäljningen fortsätter att öka och att det både är privatpersoner och företag som fått upp ögonen för vårt citypresentkort. Det är verkligen den perfekta gåvan att ge bort i alla lägen, då den kan omvandlas till nästan vad som helst, säger cityutvecklare Malin Thörnwall.

Ett citypresentkort ger mottagaren möjlighet att ta del av shopping, mat, nöjen, kultur och upplevelser i Helsingborg city. Bland verksamheterna som tar emot citypresentkortet finns butiker, caféer, restauranger, hotell, salonger och antalet anslutna aktörer ökar hela tiden.

- Just nu är det över 150 verksamheter som tar emot kortet och det är både butiker och restauranger, men även hotell och salonger. Vi jobbar aktivt för att fler ska ansluta sig. Vårt mål är att nå 200 verksamheter under 2022 och på så vis öka värdet av presentkortet ännu mer. Citypresentkortet fungerar som ett vanligt kreditkort och när du använder det går pengarna direkt till verksamheten och Helsingborg City tar alla kostnader, berättar Malin Thörnwall.

Biograf Röda Kvarn och Ebbas Fik är två av citys verksamheter som tar emot citypresentkortet och är båda väldigt positiva.

- Våra besökare är speciellt glada över att kunna använda citypresentkortet för att stötta unika verksamheter mitt i Helsingborg som de gärna vill ska vara kvar, säger Mattias Sommar, verksamhetschef på Röda Kvarn.

- Citypresentkortet är världens bästa idé! Att kunna använda samma kort på så många olika ställen gör det verkligen till en helt suverän present, säger Ebba Jarnhag, ägare Ebbas Fik.

Antal anslutna verksamheter: 154 st
Total försäljning: 14,3 miljoner kronor