Sedan i höstas har staden finansierat ordningsvakter på Söder under två dagar i veckan. Med start i juli kommer fastighetsägarna i området utöka bemanningen med ordningsvakter under lördagar.

Fastighetsägare på Söder samfinansierar ordningsvakter

Sedan ett par år tillbaka pågår platssamverkanssatsningen Älskade Söder i de södra delarna av stadskärnan. Älskade Söder samlar det privata och offentliga i att gemensamt utveckla området till att bli tryggare och mer attraktivt. För att lyckas med det görs en massa olika satsningar från Helsingborgs stad, fastighetsägare i området, Cityföreningen, polisen, föreningslivet med flera. Helsingborg City samlar satsningarna i platssamverkansprojektet med visionen om att Söder ska vara en trygg och välkomnande plats där stolta invånare och verksamheter bjuder på upplevelser och får dig att känna dig som hemma.

I dialog med verksamheter på Söder var önskemålet om en ökad närvaro i området stor. För snart ett år sen kom beskedet från Polismyndigheten att ordningsvakter får tjänstgöra på allmän plats på Söder för att medverka till att upprätthålla allmän ordning. Detta tillsammans med stadens satsning på Södervärdar och polisens ökade närvaro i området har varit en av de planerade satsningarna för att öka den uppleva tryggheten på Söder.

Sedan i höstas har staden finansierat ordningsvakter under två dagar i veckan. Med start i juli kommer fastighetsägarna i området utöka bemanningen med ordningsvakter under lördagar.

- Det är unikt att fastighetsägare går in och samarbetar så som vi gör i Helsingborg City. Att finansiera ordningsvakter på allmän plats innebär att ta ansvar för området utanför fastigheten och gemensamt göra insatser som stärker Söder på sikt, säger Hanna Candell VD Helsingborg City.

Målet är att ordningsvakter synligt ska röra sig inom området med start i juli, som komplement till polisen som också fått utökade resurser för Söder.

Fastighetsägare som är med i satsningen: Balder, Castellum, Executive Properties, Newsec, Gustavssons Fastigheter, Helsingborgshem, Rikshem, Willhem, Heimstaden, Jefast och Wihlborgs.

Om älskade Söder Älskade Söder är ett samlingsnamn för en mängd åtgärder på Söder. Området fick en Purple Flag-certifiering under hösten 2020. Det finns en handlingsplan inom fokusområdena: Trygghet, Trafik, Plats och Utbud. Handlingsplanen består av konkreta åtgärder, som är tidsatta och ansvarsfördelade. Många aktörer är involverade: Helsingborg City, fastighetsägare, verksamhetsidkare, bostadsrättsföreningar/boende, föreningar, församlingar, studenter, förvaltningar inom staden och myndigheter.

För mer information, kontakta:

Emma Håkansson Tf VD Helsingborg City

070-2085603
emma.hakansson@helsingborg.se

Ann-Charlotte Wedelsbäck stadsutvecklingsstrateg och processledare, stadsbyggnadsförvaltningen
ann-charlotte.wedelsback@helsingborg.se