Det danska damklädes- och inredningskonceptet Copenhagen Luxe öppnar butik i Helsingborg city våren 2023.

Copenhagen Luxe kommer till Helsingborg city

Våren 2023 öppnar Copenhagen Luxe i Helsingborg city. Det danska damklädes- och inredningskonceptet har sneglat på centrala Helsingborg under en period och väljer nu platsen för sin sjätte butiksetablering.

Damklädes- och inredningskonceptet Copenhagen Luxe startades 2006 av nuvarande ägaren Jens Östergaard. Som namnet antyder öppnades första butiken i Köpenhamn. Sedan 2019 återfinns man även på den svenska sidan och när man nu väljer att etablera sig i Helsingborgs stadskärna så är det med sin sjätte butik. Under 2023 står även Norge på tur för att få ta del av Copenhagen Luxes egna varumärke som, i huvudsak, består av naturmaterial såsom silke, ull, viskos, bomull, cashmere, läder med mera – allt till överkomliga priser. Kunder kommer även hitta kläder från varumärken som Speedtsberg, Copenhagen Shoes, Cozy Living, UnMade, Bahne och Butterfly Copenhagen i butiken som öppnar upp i de centrala delarna av Helsingborg under våren 2023.

Linda Rengbo, StoreManager och etableringsansvarig på Copenhagen Luxe, ser fram emot ytterligare en etablering och det faktum att man äntligen kan presentera nyheten.

– Vi har länge sneglat på möjligheten att öppna upp en butik i centrala Helsingborg. Inte minst då vi noterat att flera av våra kunder, så väl i butik som på webben, kommer från denna regionen. Då känns det extra kul att kunna erbjuda dem den fysiska upplevelsen av Copenhagen Luxe på ”hemmaplan”. Alla har inte möjligheten att besöka oss på orter som Malmö, Ystad och Halmstad. Därför var det en självklarhet från vår sida att etablera vår sjätte butik i Årets Stadskärna när rätt yta dök upp. När nyheten nu når ut till den breda massan så kan vi även påbörja rekryteringen av våra blivande säljstjärnor till butiken, säger Linda Rengbo.

Helsingborg Citys etableringsansvarig Martin Klinteberg ser väldigt positivt på vad Copenhagen Luxe kommer att tillföra till stadskärnans utbud.

– Jens och Linda var omgående tydliga med att man ser sig själv som ett citykoncept. Copenhagen Luxe passar även perfekt in i den bilden som vi ser framför oss i arbetet med att skapa framtidens stadskärna. Ett märke, med hög kvalitet till humana priser, som andas lite mer lokal aktör. Ett koncept som du kanske inte hittar i varje svensk stad utan som gör att det kan värt den där extra omvägen för att kunna besöka. Det ska bli väldigt kul att följa deras etablering i city då de kliver in som en ny spännande aktör inom såväl dammode som inredning, säger Martin Klinteberg.

För mer information:

Etableringsansvarig, Helsingborg City