I februari öppnar Bruket bageri & handel på Bruksgatan. Fotograf: Robert Tjernberg

Bruket öppnar bageri och handel på Bruksgatan

I februari öppnar Bruket bageri & handel på Bruksgatan. Det är ägarna av Bruket kaffebar som står bakom det nya konceptet. Bruket bageri & handel kommer dels erbjuda bakverk och bröd, men även en liten butik med lokala råvaror.

2019 öppnade Bruket kaffebar på Bruksgatan som har blivit en favorit hos många helsingborgare. 2022 slog en mindre version av caféet upp dörrarna på Tågaborg och i februari öppnar Bruket sin tredje enhet i Helsingborg. Utöver bakverk erbjuder de surdegsbröd och bullar på ekologiska råvaror och kulturspannmål. Det kommer även finnas en handel med lokala råvaror och bland annat knäckebröd, saft, pasta, kombucha, kakor och förhoppningsvis även glass till sommaren. Precis som på Brukets andra verksamheter tillverkas allt på plats. För William Styrlander och Hanna Bergström, ägare av Bruket, har det alltid varit av stor vikt att laga allt från grunden på bra råvaror.

- Vi är väldigt tacksamma för att helsingborgarna gillar det vi gör och att vi kan leva vår dröm – att driva Bruket. Nu känner vi att det är dags att utveckla Bruket med ett eget bageri där vi kan göra ännu mer än tidigare. Vi vill även att fler ska få möjlighet att handla riktigt bra råvaror från lokala producenter. Flera av råvarorna använder vi idag på Bruket. Så man kan säga att vårt lager blir till en butik där alla har möjlighet att handla, säger William Styrlander, delägare av Bruket.

Bruket bageri & handel öppnar på Bruksgatan 5, nära Bruket kaffebar. Tanken är att de två verksamheterna ska komplettera varandra. Lokalerna som Bruket verkar i ägs av Brf Mariatorget, som ser positivt på Brukets uppväxling på gatan.

- Bruket kaffebar är ett välbesökt café av både helsingborgare och besökare. Att de nu kompletterar caféet med bageri och handel är jätteroligt. Både bageri och handel med lokala livsmedelsprodukter är något som har efterfrågats i området, säger Viktor Spinola från HBS som representerar Brf Mariatorget.

Martin Klinteberg, etableringsansvarig på HBG City, ser Bruket bageri & handel som en verksamhet helt i enighet med visionen för området.

I vårt arbete med att utveckla Bruksgatan har vi efterfrågat verksamheter som stämmer överens med visionen för stråket. Grönt, genuint och lokalt är de ledord som vi jobbar efter, vilket stämmer helt överens med Brukets koncept. Med tanke på att Hanna och William redan har skapat ett starkt varumärke i city är jag övertygad om att Bruket bageri & handel kommer att komplettera gatan på ett ypperligt sätt, säger Martin Klinteberg, etableringsansvarig på HBG City.

Viktor Spinola
HSB, representant Brf Mariatorget