Det danska hemelektroniktillverkaren Bang & Olufsen storsatsar i Helsingborg city och flyttar till en ny större butikslokal på Drottninggatan.

Bang & Olufsen storsatsar i Helsingborg

Det danska hemelektroniktillverkaren Bang & Olufsen storsatsar i Helsingborg city och flyttar till en ny större butikslokal på Drottninggatan. Målsättningen är att kunna bjuda besökare på den häftigaste B&O-butiken i Norden.

Wim Schaake, som har drivit Bang & Olufsen-butiken på Drottninggatan 58 i över 20 år, konstaterade att nuvarande lokal inte längre räcker till för att kunna fortsätta växla upp verksamheten. Nu väljer man att flytta till en större lokal och i samband med omlokaliseringen så väljer man även att uppgradera såväl utbud som den fysiska upplevelsen

- Vi har funnits i Helsingborg city under många år och haft en fantastisk utveckling. I samband med att vi kommer på plats i våra nya lokaler vill vi erbjuda våra besökare en ännu mer inspirerande upplevelse och mer plats för att uppleva Bang & Olufsens innovativa produkter av tidlös design och unikt hantverk. Det här ska bli den häftigaste butiken, av sitt slag, i Norden, säger Wim Schaake.

De senaste årens positiva utveckling gör att Wim Schaake känner sig trygg i att investera i en ny och mer välkomnade butik.

- Butiken skall inredas på två plan. På gatuplan blir det en välkomnande butik av Bang & Olufsens allra senaste butikskoncept. På andra våning skall vi skapa exklusiva livsstilsmiljöer för att ge en inspirerande atmosfär av möbler, ljus, ljud och bild. Här får vi också bättre förutsättningar att erbjuda inspirerande events och sammankomster för våra trogna kunder, fortsätter Wim Schaake.

Att Bang & Olufsen, som anses vara en av de främsta tillverkarna av hemelektronik i världen, väljer att storsatsa i nytt läge glädjer Martin Klinteberg, etableringsansvarig hos Helsingborg City.

- Förutom att vi talar om ett oerhört starkt varumärke så är det också glädjande att man, trots lockrop från andra aktörer, ser värdet av att bedriva sin verksamhet i vår stadskärna. Det nya centrala läget skapar en fantastisk visibilitet och, sett till det nya konceptet, så lär många Helsingborgare bli nyfikna på att kika i i butiken och upptäcka det spännande utbud som Bang & Olufsen kan stoltsera med, säger Martin Klinteberg.

Den nya butiken på Drottninggatan 38 beräknas att öppnas under maj månad och under tiden är den nuvarande butiken öppen som vanligt.

Om Bang & Olufsen
Bang & Olufsen är ett lyxigt ljudmärke som grundades 1925 i Struer, Danmark, av Peter Bang och Svend Olufsen, vars hängivenhet och vision förblir grunden för företaget. I nästan ett sekel har Bang & Olufsen tänjt på gränserna för ljudteknik och företaget fortsätter att ligga i framkant av akustisk innovation. Idag kännetecknas varje Bang & Olufsen-produkt fortfarande av den unika kombinationen av vackert ljud, tidlös design och oöverträffat hantverk. Företagets innovativa och progressiva produkter säljs över hela världen i Bang & Olufsen-butiker, på bang-olufsen.com och hos utvalda återförsäljare. Företaget har cirka 900 anställda och verkar på mer än 70 marknader. Bang & Olufsens aktier är noterade på NASDAQ Copenhagen A/S.

Wim Schaake
Ägare Bang & Oloufsen Helsingborg