Årets vinnare i Helsingborg City Awards är korade

Vid en festlig gala på The Tivoli under torsdagskvällen korades vinnarna i årets City Awards. För fjärde året i rad arrangerar Helsingborg City utmärkelsen där verksamheter i stadskärnan uppmärksammas och prisas för sitt arbete.

Från den 1 mars till den 31 mars har allmänheten kunnat rösta på sina favoriter i kategorierna årets restaurang, butik, café och salong. Efter röstningsperioden gick de tre verksamheter med flest röster i vardera kategori vidare till en finalomgång. Finalisterna fick ett hemligt besök av en jury som gjorde sin bedömning utifrån olika kriterier. De verksamheter med högst poäng från juryn är årets vinnare i City Awards och korades under galakvällen på The Tivoli.

– Det är alltid lika roligt att få lyfta våra lokala proffs. I det här sammanhanget kan vi samtidigt engagera helsingborgarna att rösta fram sina favoriter vilket gör det extra kul. Att dessutom få bjuda in alla som verkar i city till galakväll blir kronan på verket, säger Elin Ekesson, projektledare för City Awards och cityledare hos Helsingborg City.

I City Awards koras även årets servicestjärna, eldsjäl och fastighetsägare. Här har allmänheten fått nominera kandidater. En jury utser därefter vinnarna med nomineringarna som underlag. Årets Servicestjärna uppmärksammar personal eller en verksamhet som alltid ger ett trevligt bemötande. Årets Fastighetsägare går till den som satsat det där extra för att göra city än mer attraktivt. Och personer eller verksamheter som verkligen brinner för att stärka city har chansen att vinna Årets Eldsjäl.

– Vårt uppdrag är att samverka mellan näringsidkare, fastighetsägare och stad. Därför är det extra roligt att lyfta och uppmärksamma individer som är med och bidrar till att utveckla stadskärnan på olika sätt genom sitt engagemang, säger Hanna Candell, VD Helsingborg City.

City Awards 2022 arrangeras i samarbete med Lokaltidningen Helsingborg vars chefredaktör Jannik Hansen som delade ut kvällens priser, marknadsföring i Lokaltidningen värd 35 000 kr per vinnare och kategori.

– För oss är Helsingborg City Awards något av årets höjdpunkt och vi gratulerar varmt alla vinnare och nominerade. Vi skriver om Helsingborg city och dess fantastiska verksamheter i så gott som varje nummer av tidningen och en gång i månaden har vi också våra uppskattade Citysidor, där vi lyfter fram nyheter och bra tips kring upplevelser och aktiviteter i city.

ÅRETS VINNARE – JURYNS MOTIVERINGAR:

Årets Butik: Ellys Ost & Delikatesser
Årets butik erbjuder besökaren en klockren kombination av attraktivt utbud, genuint intresse och bred kunskap. Att bli finalister sitt första år i city och vinnare året därpå är ett tydligt kvitto på att man med ett familjärt koncept och en service i världsklass lyckats vinna helsingborgarnas hjärtan.

Finalister: Sweet & Tender och Chocolatte

Årets Café: Bruket Kaffebar & Kafé
Årets café är många helsingborgares vardagsrum mitt på Bruksgatan. Oavsett frukost, fika eller lunch kan du vara säker på att hitta goda val, både för dig och för miljön. Ständigt påhittiga och kreativa med allt från glassbar, fikaleveranser och gula gatupratare, värnar man samtidigt ständigt om bakhantverket, servicen och den hemtrevliga känslan.

Finalister: Ebbas Fik och Fahlmans Konditori

Årets Restaurang: Restaurang Creo
En trappa upp på Bruksgatan uppenbarar sig en fantastisk kulinarisk skatt som träffar mitt i prick. Hos Årets restaurang serveras spännande och modern fusionmat, som är lika mycket en fröjd för munnen som för ögonen. Lunch som middag blir gästerna här väl omhändertagna av den engagerade personalen i en gemytlig och mysig atmosfär.

Finalister: Regio och Olsons Skafferi

Årets Salong: Holy Hair
Årets salong är en färgsprakande hårstudio och frisör där kunderna blir väl omhändertagna och alltid skäms bort lite extra. Skickliga,
kreativa och lyhörda stylister lämnar kunderna nöjda och längtande till nästa besök. Här sätter man färg på Helsingborg!

Finalister: No.27 och Gents Barber & Shop

Årets Fastighetsägare: Castellum
Årets fastighetsägare är ett företag som visar både på själ och hjärta när det kommer till utveckling av city. Trots att verksamhetens fokus är framtidens arbetsplatser, visar man på ett stort engagemang i flertalet nätverk samt uthållighet och klokskap kring etableringar, för att Helsingborgs stadskärna ska utvecklas som en plats att älska för både invånare, besökare och de som arbetar i city.

Årets Servicestjärna: Jennifer Riddarsporre (Blommor från oss)
Årets Servicestjärna välkomnar besökaren med ett stort varmt leende, service ut i fingerspetsarna och en fantastisk kreativitet. Nominerad av såväl kunder som citykollegor är det tydligt hur ”Kullagatans solsken” sprider glädje omkring sig långt utanför dörrarna. Kunderna, som alltid kommer först, lämnar dessutom butiken med de mest underbara blomsterbuketterna.

Årets Eldsjäl: Rosemarie Lindström
Priset som Årets Eldsjäl går till en person som alltid har många järn i elden, ett brett kontaktnät och med sin gedigna erfarenhet och stora engagemang skapar samverkan mellan olika aktörer i city. En kreativ konstnärinna som bidrar till att öppna upp för nya möjligheter både för city i stort och för sina närmaste grannar.

För mer information vänligen kontakta:

Elin Ekesson
Projektledare City Awards