Årets favoriter i Helsingborg city ska koras

Idag öppnar röstningen i årets City Awards. Helsingborg Citys årliga evenemang där bästa butik, salong, restaurang och café i city utses. Även årets eldsjäl, servicestjärna och fastighetsägare ska koras.

För fjärde året i rad arrangerar Helsingborg City utmärkelsen City Awards där verksamheterna i stadskärnan uppmärksammas och prisas för sitt arbete. Från den 1 till den 31 mars kan allmänheten rösta på sina favoriter i kategorierna årets restaurang, butik, café och salong på www.cityawards.se. Efter röstningsperioden kommer de tre finalisterna med flest röster i vardera kategori att gå vidare till finalomgång. De får ett hemligt besök av en jury som kommer göra sin bedömning utifrån olika kriterier. De verksamheter med högst poäng från juryn är årets vinnare i City Awards.

- Vi har väldigt speciella år bakom oss vilket gör det extra roligt att lyfta våra lokala proffs som trots alla utmaningar med pandemin gett invånare och besökare fin service, ett stort och varierat utbud och fina kundvårdande relationer, säger Emma Håkansson tf vd Helsingborg City.

I City Awards koras även årets servicestjärna, eldsjäl och fastighetsägare. Här får allmänheten nominera kandidater. En jury utser därefter vinnarna med nomineringarna som underlag. Årets Servicestjärna uppmärksammar personal eller en verksamhet som alltid ger ett trevligt bemötande. Årets Fastighetsägare går till den som satsat det där extra för att göra city än mer attraktivt. Och personer eller verksamheter som verkligen brinner för att stärka city har chansen att vinna Årets Eldsjäl.

- Vårt uppdrag är att samverka mellan näringsidkare, fastighetsägare och stad. Därför är det extra roligt att lyfta och uppmärksamma individer som är med och bidrar till att lyfta stadskärnan på olika sätt genom sitt engagemang, fortsätter Emma Håkansson.

På grund av pandemin har galakvällen som egentligen är en del av City Awards-upplägget inte kunnat arrangeras de senaste två åren. Vinnarna har istället överraskats på hemmaplan med diplom, blomma, tårta och ballonger. Se filmen från prisutdelningen i city här. I år är galakvällen tillbaka och alla detaljer planeras för full. Inom kort kommer Helsingborg Citys medlemmar, ägare och samarbetspartners att bjudas in till en rolig kväll tillsammans.

City Awards 2022 arrangeras i samarbete med Lokaltidningen Helsingborg som var huvudsponsor första gången redan vid City Awards premiär 2019, då under namnet Hallå. Lokaltidningens chefredaktör Jannik Hansen ser positivt på möjligheten att lyfta och hylla Helsingborgs lokala verksamheter och aktörer.

- Vi ser fram emot en härlig festkväll med alla dem som härdat ut och kämpat under hela pandemin. Det händer massor av spännande saker i Helsingborg och city nu och jag vet att stadskärnan står stark och är redo att möta vårens anstormning av besökare. Vi är glada och stolta över att vara en del av arrangemanget Helsingborg City Awards och ser fram emot att skriva om alla nyheter och allt spännande som händer i city, säger Jannik Hansen.

För mer information:

Emma Håkansson