Den 25 maj arrangeras Söderdagen i Helsingborg city för tredje året i rad. Dagens program är fullt av aktiviteter som hoppborgar, musik, dans, smakbingo och mycket mer.

25 maj är det dags för Söderdagen - i år med utökat aktivitetsområde

Den 25 maj arrangeras Söderdagen i Helsingborg city för tredje året i rad. Tillsammans med näringslivet, föreningar och Helsingborgs stad bjuder HBG City in hela Helsingborg för att uppleva stadsdelen med smaker från olika delar av världens hörn, musik, dans, hoppborgar med mera.

Söderdagen arrangeras av HBG City i samverkan med föreningar, näringsidkare och fastighetsägare på Söder. Tillsammans vill man skapa en gemensam dag för alla som bor och verkar på Söder och bjuda in hela Helsingborg för att ta del av allt som finns att uppleva i stadsdelen.

Söderdagen sträcker sig från Stadsparken vidare till Mäster Palms plats, Gustav Adolfs torg och Furutorpsplatsen. Nytt för i år är att den gamla brandstationen Vagnhall 16 även ingår i aktivitetsområdet.

- Det är jätteroligt att vi har kunnat utöka området för Söderdagen och att vi i år kan inkludera Vagnhall 16. De har inte bara ett bra utbud av mat och dryck, utan även musik och kulturupplevelser för både barn och vuxna. Med Söderdagen vill vi visa allt det fantastiska stadsdelen har att erbjuda och i år har vi rekordmånga aktiviteter, säger Elin Ekesson.

Programmet är fullspäckat med bland annat hoppborgar, musik, dans, smakbingo samt besök av Helsingborgs superhjältar och isprinsessan Elsa. Josefine Svensson är områdesutvecklare på Helsingborgshem, som är en av medarrangörerna till Söderdagen. De har varit engagerade i Söderdagen sedan första året och är överväldigade av det stora engagemang, som växer för varje år.

- Vi ser verkligen fram emot årets Söderdag och hoppas att det blir en lika stor succé som tidigare år! Tillsammans med Inva-Sam, Söderscen och Fritid Helsingborg har vi på Helsingborgshem satt ihop ett otroligt fint program med fokus på våra barnfamiljer i området. Med ett tjugotal lokala föreningar och över 50 volontärer samt generösa sponsorer som Ikea, Hemmakväll och Alrayiys Mejeri har vi kunnat skapa en stor bredd av kostnadsfria aktiviteter, underhållning och försäljning av tilltugg och dryck till överkomliga priser. Det är fantastiskt att se ett så stort engagemang från verksamheter och föreningar, säger Josefine Svensson.

Projektet bygger på ett samarbete mellan flera olika verksamheter och ideella krafter. Nedan organisationer samt deras medlemsföreningar är medarrangörer till Söderdagen 2024:

• HBG City
  • Helsingborgs stad
  • Svenska Kyrkan
  • Älskade Söder
  • Föreningar
  • Studiefrämjandet
  • Fastighetsägare
  • Studieförbunden
  • I love hbg
  • Söderscen
  • Inva-Sam, Invandrarföreningarnas Samorganisation
  • Röda Korset

- Syftet med Söderdagen är att skapa en dag för gemenskap och samhörighet. Vi vill visa upp allt det positiva med stadsdelen och bjuda in hela Helsingborg för att ta del av Söders fantastiska utbud. Varmt välkomna till Söder den 25 maj, det kommer bli en fantastisk folkfest, avslutar Hanna Candell, VD på HBG City.

Se hela programmet för dagen på hbgcity.se.

Elin Ekesson
Projektledare Söderdagen och cityledare Söder, HBG City