Aktiviteter på Havets Hus i höst

Vad är bättre under blåsiga höstdagar än att söka skydd i ett mysigt akvarium och lära sig mer om Västerhavet? Förutom dagliga aktiviteter finns även ett par temadagar att se fram emot.

Sommaren går mot sitt slut och på Havets Hus förbereds höstens aktiviteter. Först ut är dagsprogrammet som löper under hela hösten tills akvariet stänger 3 november. Förutom guidningar och filmvisningar kommer våra dykare att mata hajarna på fredagar kl 14. Den 6 september återkommer temat "Använd dina sinnen" som denna gång erbjuder specialvisning för gäster med hörselnedsättning. 6 september kommer även en hoppborg i form en bläckfisk att finnas utanför Havets Hus. "Hummerdag" blir den 21 september med allt och lite till inför Hummerpremiären. Under svenskarnas och norrmännens höstlov blir det extra aktiviteter. Välkommen till en givande höst på Havets Hus i Lysekil.

Dagsprogram under hösten
25/8- 2/11, 2008

10.00 Akvariet öppnar
11.00 Filmvisning i teatern - Myror i brallan om hajar
14.00 Guidning - Mer om några av djuren.
15.00 Filmvisning i teatern - Våra vänner i Gullmarsfjorden
15.30 Entrén stänger, akvariet är öppet till 16.00.

Dykare matar hajar i stället för guidning på fredagar

Dessutom:
Havets Hus egen utställning om bläckfiskar
Bläckfiskutställningen på Havets Hus berättar om fantastiska, intelligenta djur och deras liv. Här har man chans att titta närmare på bläckfiskens vassa näbb, bläckfiskskelett och fossila skal från utdöda bläckfiskar. Barnen får krypa in i det hemlighetsfulla mörkret i bläckfiskens grotta, medan vuxna erbjuds en mera bekväm ingång vid sidan om.

Utställningen tillsammans för havsmiljön
En utställning om vilka möjligheter och problem det finns för livet i havet, och vilka miljöfaktorer som kan ligga bakom. Utställningen har sponsrats av Jozo salt.

Havets Hus bangolf
Hyr golfklubba och boll i Havets Hus reception under ordinarie öppettider.

Kalendarium hösten 2008
25/8-2/11Dagsprogram
6/9 Använd dina sinnen - specialvisning med inriktning hörselnedsättningar
21/9Hummerdag
27/9-5/10Höstlovsaktiviteter
25/10-2/11Höstlovsaktiviteter
För att besöka Havets Hus efter 2/11 kontakta Havets Hus reception på 0523-66 81 61. Akvariet öppnar igen lagom till sportlovet.

Bokningsbara aktiviteter
Utöver dagsprogram och temadagar går det även att boka aktiviteter på Havets Hus exempelvis; guidning i hela akvariet, visning vid klappakvariet, miniguidning i teatern, guidning både på Havets Hus och Stångehuvud, Hav och Land lägerskola och lektioner.

Mer information finns på www.havetshus.se

Havets Hus ligger i Lysekil, bland annat känt för friluftsliv och
konservindustri. Här finns Sveriges bästa dykning och klättring i närområdet, fina hamnar för båtburna samt Stångehuvuds vackra klippor.

Läs mer om Lysekil på http://www.vastsverige.com/templates/default____1067.aspx
eller www.lysekil.se

Mer information och bokning av besök:
Maria Jämting, VD Havets Hus
maria.jamting@havetshus.se

Mer information om havets djur:
Anna-Lisa Wrange, marinbiolog Havets Hus
anna-lisa.wrange@havetshus.se

Mer information om Havets Hus djur samt bilder kontakta:
Roger Jansson, akvarietekniker och fotograf på Havets Hus
roger.jansson@havetshus.se