Vattnet som kommer från kranen behöver fortsatt kokas innan förtäring

UPPDATERAD VERSION! Kokrekommendationen kommer att kvarstå ytterligare en vecka

Dricksvattnet i Hässleholm, Ballingslöv, Finja, Mala, Sjörröd, Skyrup, Stoby, Tormestorp, Vankiva, Gulastorp, Röinge och Ignaberga, behöver förmodligen fortsätta kokas även under vecka 45. Anledningarna är att verifierade provsvar från vattenanalyser tar lång tid och att säkerställande av rent vatten och invånarnas hälsa självklart kommer i första hand. Det meddelar Hässleholms Vatten, som är en del av Hässleholm Miljö.

Utifrån de preliminära provsvar och indikationer vi får kan vi räkna med att kokrekommendationen kommer att stå sig åtminstone hela nästa vecka också.

Det positiva är att vi enligt färska preliminära provsvar inte har några påvisade E.coli-bakterier i vattnet.

De preliminära resultaten innehåller fortfarande förhöjda halter av koliforma bakterier. Vilket gör att vi kan säga att det med största sannolikhet kommer ta tid innan vi har fått minst två, på varandra, godkända provsvar och kan blåsa faran över.

- Vi provtar och analyserar så mycket som möjligt just nu. Vi genomför snabbtester för att kunna utesluta och ringa in problemet samtidigt som vi genomför tester som ska analyseras, bekräftas och verifieras i externa labb, säger Cornelia Ljungerud, VA-chef på Hässleholm Miljö.

Prover och analyser tar tid

Olika former av provtagningar utförs just nu men för att få en slutgiltig verifikation på vissa provsvar är analystiden en vecka. Det beror på att vattenproverna odlas i laboratoriet, detta är en process som inte går att skynda på.

I dagsläget finns ingen indikation på en ökning av sjukdomsfall. Om det skulle ske en ökning kommer Hässleholm Miljö att få den informationen från Länsstyrelsen.

Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen i Hässleholms Kommun har varit involverade i krisarbetet ända från start och Miljöchef Torbjörn Håkansson säger:

- Vi är trygga med processen och det arbete som nu genomförs av Hässleholm Miljö. Processen måste få ta tid för att vi ska kunna säkerställa en kvalitetssäkrad leverans av dricksvatten till våra invånare.

Eftersom alla har tillgång till vatten är det en kokningsrekommendation som är det förfarande som utövas. Nödvattentankar används när det inte finns tillgång till vatten eller vattnet är kontaminerat på ett sätt att det inte hjälper att koka.

- Invånarna som påverkas av det här kan hela tiden känna sig trygga i att de har tillgång till den senaste informationen för att de ska kunna agera på rätt sätt, säger Cornelia Ljungerud. Just nu kvarstår den uppmaning som vi gick ut med i lördags, allt vatten bör kokas innan förtäring.