De stora snömängderna skapar utmaningar för sopbilarna.

Snökaoset försvårar för sopbilarna

Denna veckan är det tufft att vara renhållningsarbetare. De stora snömängderna och det ruskiga vädret gör att det är både svårt och i vissa fall farligt att ta sig runt i kommunen och tömma sopkärl. Sopbilen kommer, men tömningen kommer bli försenad för många.

- Våra chaufförer gör allt de kan men vi kommer inte hinna tömma alla sopkärl enligt ordinarie schema. Som kund är det viktigt att man skottar fram kärlen och sopar av snön från locket, annars kan vi inte komma åt dem, säger Tina Linde, enhetschef för insamlingen på Hässleholm Miljö.

Hässleholm Miljö tömmer tusentals sopkärl, i hela kommunen, varje vecka - den här veckan kommer det vara svårare än vanligt. Snön började falla så smått redan i helgen. Nu har Smhi utfärdat en orange varning gällande vind i kombination med snöfall för bland annat norra Skåne och Hässleholms kommun. Under onsdag eftermiddag och natten till torsdag väntas stora snömängder

- Vi kommer och tömmer men vi kan inte lova när det blir. Så låt kärlen stå kvar tills de blivit tömda, även en sådan sak hjälper oss, säger Tina Linde.