Hässleholms vatten rekommenderar att vattnet kokas i vissa orter i kommunen

Hässleholms Vatten rekommenderar att koka dricksvattnet

Hässleholms Vatten rekommenderar alla i Hässleholm, Ballingslöv, Finja, Mala, Sjörröd, Skyrup, Stoby, Tormestorp, Vankiva, Gulastorp, Röinge och Ignaberga att koka vattnet innan det dricks eller används till matlagning. Detta sedan något förhöjda halter av bakterier hittats i ett rutinmässigt vattenprov.

Vid provtagning av dricksvattnet uppvisade ett av vattenproverna förhöjda halter av bakterier. Av försiktighetsskäl uppmanar vi därför alla att koka vattnet innan ni dricker, eller använder det till matlagning. Vid kokning dödas mikroorganismer som bakterier, virus och parasiter.

• Vi vill i ett tidigt skede uppmana alla boende i berörda områden med kommunalt dricksvatten att koka vatten som ska drickas och användas till matlagning. Vi ser allvarligt på resultatet som vi fått och gör nu allt vi kan för att hitta källan till problemet. Detta gör vi i dialog och samarbete med tillsynsmyndigheten, säger Cornelia Ljungerud. VA-chef på Hässleholms Vatten som är en del av Hässleholms Miljö AB.

Vi uppmanar er att läsa mer om kokningsrekommendationer och vad du kan göra och inte bör göra på Livsmedelsverkets hemsida. Där finns även informationen på olika språk.

Vi arbetar nu med att lösa problemet och tar ständigt nya prover på vattnet för att så fort det är möjligt kunna leverera ett bra dricksvatten till alla igen

Kokningsrekommendationen står kvar tills nya prover visar att vattnet återigen är tjänligt och går att dricka. Så snart detta sker kommer Hässleholms Vatten meddela detta. På Hässleholms Vattens hemsida finns uppdaterad och utökad information om kokningsrekommendation.

Så här kokar du ditt dricksvatten

Koka allt vatten som ska drickas eller användas i matlagning.

Koka upp vattnet i en kastrull eller vattenkokare tills det bubblar kraftigt. Bakterier, virus och parasiter dör när vattnet kokas.

Häll upp det kokta dricksvattnet i väl rengjord kanna, flaska eller annan behållare och låt det svalna. Låt det stå i rumstemperatur eller svalare – gärna i kylskåpet.