Bilden som kommer synas på flera busskurer i stan under vecka 29-30.

Hässleholms Vatten kommunicerar för en hållbar vattenanvändning

Under sommaren använder vi ofta mer vatten än vanligt. Hässleholms Vatten är därför med i en nationell kampanj med över 100 kommuner och vatten- och avloppsorganisationer (VA) i Sverige för att kommunicera vattnets värde och ge tips för en mer hållbar vattenanvändning.

Att öka kunskapen om vattnets värde tillsammans är viktigt eftersom vatten inte bryr sig om kommun-, läns- eller landsgränser. Vi kanske bor i en kommun, jobbar i en annan och har stuga i en tredje. Samma budskap och uppmuntran om att spara vatten gäller oavsett var du befinner dig.

I Hässleholm innebär en ovanligt stor förbrukning att vi riskerar att nå maxkapacitet på vattenverken och att grundvattennivåerna blir ansträngda. Det sker till exempel då många vattnar gräsmattor och fyller pooler under samma period.

― Det blev snabbt en varm sommar i år. I juni gick vi därför ut med en uppmaning till allmänheten att spara på vårt vatten eftersom vi såg att vattenförbrukningen ökat kraftigt. Vi såg resultat direkt och det vill vi verkligen tacka kommunens invånare för, säger Cornelia Ljungerud, VA-chef.

Även den 8 juli gick Hässleholms Vatten ut med en uppmaning om återhållsam vattenanvändning för att påminna allmänheten. Vi behöver tänka på hur vi använder vårt värdefulla vatten årets alla dagar. Extra viktigt är det under sommaren.

― Allt liv på jorden är beroende av vatten och nästan all slags produktion behöver vatten. Vi är många som vill ta del av denna viktiga resurs. Till det kommer klimatförändringar samt nationella och globala krav som gör att vi måste börja använda vattnet på ett mer hållbart sätt, fortsätter Cornelia Ljungerud.

I Sverige gör vi av med ca 140 liter vatten per person och dygn, medan Danmark bara gör av med ca 100 liter per person och dygn. Men små förändringar i beteende kan göra stor skillnad. Några tips för att spara vatten är att laga droppande kranar hemma, vattna på kvällen så att vattnet inte dunstar bort och stänga av kranen medan du borstar tänderna.

Kampanjen Hållbar vattenanvändning kommer under två veckor framåt att synas på olika busskurer i stan. Den bygger på budskapet om att vatten är det viktigaste vi har. I våra sociala medier kommer konkreta tips på hur du enkelt kan spara vatten i vardagen att lyftas.

Bildtext: Bild från Höjdarleden i Hässleholm, ett fint lokalt vattendrag. I Hässleholm använder vi inte ytvatten utan grundvatten.