Hässleholm Miljö förbereder för höga smittotal

Förra veckan gick Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap (MSB) ut och varnade för att den höga smittspridningen i landet just nu innebär att flera samhällskritiska verksamheter skulle kunna påverkas. Bland annat pekade myndigheten på att el, värme, transport och vattenförsörjning är samhällsbärande tjänster som kan drabbas när allt fler tvingas stanna hemma.

I Hässleholms kommun ansvarar Hässleholm Miljö för fjärrvärme, renhållning och vatten & avlopp; samhällskritiska tjänster som är viktiga för att vår kommun ska fungera. Smittspridningen ökar just nu kraftigt i Sverige. Förra veckan nåddes den hittills högsta siffran av bekräftade Coronafall på en dag, under pandemin.

- För att minska risken för smitta på våra anläggningar arbetar bland annat alla medarbetare som kan hemifrån, i gemensamma utrymmen där trängsel kan förekomma håller vi avstånd, antalet besökare på återvinningscentralen är begränsat och vi tar just nu inte emot studiebesök. säger Sven Carlsson, VD på Hässleholm Miljö.

Vår fjärrvärmeverksamhet som dygnet runt styrs och övervakas av driftpersonal har vidtagit flera åtgärder för att minska risken för smitta, bland annat hålls driftteknikerna helt åtskilda från övriga medarbetare på värmeverket. Det finns även beredskap för ytterligare åtgärder vid en ökad smittspridning.

Handlingsplaner är framtagna för att vi på Hässleholm Miljö ska kunna upprätthålla våra leveranser och tjänster även vid hög smittspridning och stor sjukfrånvaro. Drabbas vi av en hög personalfrånvaro kan det dock bli nödvändigt att prioritera och sänka servicegraden jämfört med normalläge.

- Som samhällsviktig verksamhet är det av stor vikt att vi förbereder oss och vidtar nödvändiga åtgärder för att vara så rustade vi kan för den ökade smittspridningen, säger Sven Carlsson. Vår ambition är såklart att kunna utföra vårt uppdrag precis som vanligt, men vi måste också förbereda oss på scenarier där stora delar av personalstyrkan är frånvarande. En åtgärd vi exempelvis kan tvingas göra är att tillfälligt stänga någon av våra återvinningscentraler.

Trots att sjukfrånvaron på Hässleholm Miljö är högre än normalt, fungerar hela verksamheten just nu utan några större avvikelser. Med hög smittspridning, karantän och hård belastning på provtagning kan läget dock snabbt förändras.

- Som kund kan man känna sig lugn med att vi kommer göra vårt yttersta för att fortsätta bedriva den samhällsviktiga verksamheten. Vår största prioritering är att leveransen till våra kunder inte ska påverkas, säger Sven Carlsson.

Vid eventuella förändringar uppdateras hemsida och sociala medier löpande.