Kokrekommendationen hävs i de flesta områden, men en del behöver fortsatt koka vattnet.

Delvis hävning av kokrekommendation

Vi kan nu häva kokrekommendationen på alla tidigare berörda platser utom hos fastigheter med kommunalt vatten söder om Södra Kringelvägen i Hässleholm och ut mot Tormestorp. Detta då vi har fått godkända provsvar överallt förutom i detta område.

De områden som fortfarande påverkas är: Tormestorp, Hallarna, Nilstorp, Källstorps backe, Åmanäs, Björkviken, Hovdala (se bifogad bild)

Det är i en isolerad del i ytterkanten av ledningsnätet som vi fortfarande har låga värden av koliforma bakterier. Genom att vi kan avgränsa området har vi tillsammans med vår tillsynsmyndighet beslutat att häva kokrekommendationerna i de övriga delarna som tidigare påverkats. De som bor i övriga delar kan känna sig helt trygga med att använda dricksvattnet utan att först koka det.

Vi fortsätter nu att spola ledningarna i det berörda området för att så snart som möjligt få ett helt rent vatten ut till användarna.

Vad händer nu?

Nu kommer vi under en tid framöver att fortsätta att ta extra prover på dricksvattnet vid olika provtagningspunkter i hela det område där kokrekommendation utlystes den 30 oktober. Detta för att följa upp och säkerställa fortsatt bra dricksvattenkvalitet.

Den ursprungliga orsaken till de förhöjda halterna av koliforma bakterier går inte att med säkerhet fastställa i dagsläget. Vi fortsätter att utreda och analysera för att komma fram till den möjliga orsaken till problemet.

Varför kan vi inte säga mer exakt om vad som har hänt och vad vi har gjort?

Vi strävar hela tiden efter att vara så transparenta som möjligt när vi svarar på frågor om vad som har hänt och vad vi genomfört för åtgärder. Vi kan dock inte svara på sådant som beskriver hur våra processer ser ut och fungerar eftersom produktion av dricksvatten omfattas av såväl säkerhets- som sekretesslagstiftning.

Vi vill att invånarna i Hässleholms kommun ska känna sig trygga i att vi inte lämnar ut sådan information som kan skada vår dricksvattenproduktion och därmed också skada samhället och dess invånare. Informationen som för gemene man kan anses oskyldig kan vara till användning för någon som vill skada ett samhälle och dess invånare. Därför är alla vattenproducenter väldigt försiktiga med vad de säger.

Vår tillsynsmyndighet har full insyn i vårt arbete och våra processer och även Livsmedelsverket (VAKA) har vid den här händelsen varit inkopplade från start.