Bytt istället för nytt – Stor miljövinst när kläder byts

Bytt istället för nytt – Stor miljövinst när kläder byts

Lördagen den 14 april är det återigen dags för Sveriges största klädbytardag. För nionde året i rad arrangerar Naturskyddsföreningen, tillsammans med flera av Sveriges kommuner, en klädbytardag.

Fler och fler har upptäckt att det är roligt och enkelt att förnya sin garderob på en klädbytardag. Intresset ökar för varje år och vi byter kläder som aldrig förr. Det är en stor miljövinst att öka klädernas livslängd istället för att köpa nytt, samtidigt är det både roligt och bra för plånboken.

Det är en stor besparing av naturresurser att byta eller handla second hand jämfört med att köpa nya kläder. Förra året bytte över 40 000 plagg ägare på Sveriges största klädbytardag. Det motsvarar en resursbesparing av 30 ton kemikalier, 280 ton koldioxid och 40 000 kubikmeter vatten, förutsatt att de bytta plaggen ersatte nya plagg.

– Det är fortfarande vanligare att slänga kläder än att återanvända dem. Det vill vi såklart ändra på, säger Marie Wester, projektsamordnare på Hässleholm Miljö. Vi ser fram emot en fullspäckad dag med många besökare och många klädbyten.

Klädbytardagen i Hässleholm

Tid och plats: lördagen den 14 april i Hässleholms Kulturhus. Det går att lämna in kläder redan från fredag eftermiddag på biblioteket. Mellan klockan 10 och 14 pågår bytet på lördagen. Maxgräns 10 plagg/person. Plaggen ska vara rena och välvårdade.

Mer information Marie Wester, projektsamordnare, Hässleholm Miljö AB 0451-26 82 78, marie.wester@hassleholm.se

Klädbyte ren miljövinst

Trots överfulla garderober fortsätter svenskarna att shoppa kläder. I genomsnitt köper vi cirka 13 kilo nya kläder och textilier varje år. Miljön drabbas samtidigt hårt genom att det går åt mycket vatten, kemikalier och energi både vid odlingen av bomullen och när tyget görs. För att tillverka tyg till ett par vanliga jeans går det till åt ca 10 000 liter vatten. Genom att öka livslängden från 2,2, år som är genomsnitt för ett plagg, med 9 månader minskar klimatpåverkan med 27 procent och vattenanvändningen med 33 procent. Att byta kläder med andra är ett av flera sätt att låta kläderna leva länge. Laga, ändra och skänka till insamling är andra miljösmarta tips. Klädbytardagen har erhållit Avfall Sveriges utmärkelse ”Miljönär-vänlig”.