Edouard Boubat, Madras, 1971 © Gamma Rapho

Två nya utställningar på Hasselblad Center

Pressvisning

Välkommen till pressvisning av utställningarna 202 människor i ett rum och I am the Camera på Hasselblad Center fredagen den 10:e februari klockan 10.00. Några av konstnärerna kommer vara på plats.

Meddela om du kommer till Jenny Blixt: jb@hasselbladfoundation.se senast 7:e februari.

202 MÄNNISKOR I ETT RUM

Porträtt ur Hasselbladstiftelsens samling

Ett porträtt är mycket mer än en avbildning. Det förmedlar alltid en större berättelse om personen i fråga, om samhället i stort eller om fotografen bakom kameran.

Kärnmakare, Åminnebruk, Småland, 1969 © Jean Hermansson

I den här utställningen möter vi människor från samhällets alla skikt. Här finns de som vi vet namnen på, med makt att påverka sina egna och andras liv. De står bredvid personer s

om för alltid kommer vara anonyma och som kämpar för att överleva dagen. Här finns arbeten som nyfiket försöker undersöka något och de som självklart hävdar hur det ligger till. Många av porträtten synliggör det förbisedda. Många belyser det bekanta på oväntade sätt. Variationen av historier, perspektiv och röster speglas dels i titeln – 202 människor är representerade i det här rummet – dels i utställningsarkitekturen med en mängd fristående pelare som behandlar olika teman. Några exempel är klass, identitet och migration.

Woman Wearing Her Hair in a Knot, 1997 © Marjaana Kella

Utställningen bygger dessutom på två typer av porträtt; det klassiska med människor som tittar rakt in i kameran och konfronterar den, samt bilder på människor som vänt kameran ryggen. Får vi egentligen veta mer om en person bara för att vi ser ansiktet? Vilka detaljer framträder när vi får mindre visuell information? Lockelsen i att möta en människas blick i bild – att komma nära och identifiera sig med någon annan – kontrasteras med ryggbildernas gåtfullhet. Tillsammans med de traditionella porträtten uppstår ett intressant samspel där vi som betraktare kan reflektera kring det fotografiska porträttets potentialer och begräsningar.

De 36 representerade fotograferna från Hasselbladstiftelsens samling är:

Yngve Baum, Bolette Berg & Marie Høeg, Elin Berge, Edouard Boubat, Rineke Dijkstra, Tina Enghoff, Walker Evans, Maria Friberg, Bengt-Arne Falk, David Goldblatt, Hans Gedda, Denise Grünstein, Kerstin Hamilton, Charlotte Haslund-Christensen, Jean Hermansson, Graciela Iturbide, Sune Jonsson, Jens S Jensen, Stig T Karlsson, Axel Annica Karlsson Rixon, Marjaana Kella, Kent Klich, Adriana Lestido, Tuija Lindström, Mary Ellen Mark, Georg Oddner, Anders Petersen, Jorma Puranen, Sebastião Salgado, Johannes Samuelsson, August Sander, Henrik Saxgren, Malick Sidibé, Christer Strömholm och Lars Tunbjörk.

I AM THE CAMERA

Hasselbladskameran har sitt ursprung i Göteborg och är ett resultat av Victor Hasselblads naturintresse. Kameran blev världsberömd när den förevigade den första månlandningen 1969 och var även med på alla NASAs efterföljande Apollouppdrag.

Victor Hasselblad i Lappland med en Speed Graflex kamera. Foto: Stig Hasselblad, 1927

Kamerans historia började på marken och i fältet – med Victor Hasselblads önskan om att fotografera fåglar och natur. Efter att den första kameran lanserades 1943 har Hasselbladskameran ständigt utvecklats till användning för båda veten- skapliga och personliga möten med den omgivande naturen och staden. I am the Camera visar fotografiets betydelse för hur människan upplever och formar kunskap om hennes omgivning och blickar även framåt mot nya sätt att möta omvärlden.

Under en av sina många resor fick Victor Hasselblad frågan ifall han stavade sitt efternamn som Hasselbladskameran varpå han svarade: ”I AM the Camera.” Utställningens titel lyfter även funderingar över vad en kamera kan vara – då, nu och i framtiden.

I am the Camera inkluderar historiskt material som sällan visats samt flera samtida verk, bland annat Hendrik Zeitlers naturfotogram i serien 1:1 Hammarkullen, marinbiologen Fredrik Pleijels undervattensbilder och Susanne Fagerlunds hologram från The Doppelgänger series som skapats i samarbete med artificiell intelligens.