Bokomslag

Månlandningen 50 år och Hasselbladstiftelsen 40 år

2019 – Hasselbladstiftelsens stora jubileumsår

I år är det 50 år sedan den första månlandningen och 40 år sedan Hasselbladstiftelsen grundades. 2019 blir ett händelserikt jubileumsår, något vi uppmärksammar på en mängd sätt. Bland annat står utgivningen av tre nya böcker på programmet.

Hasselbladstiftelsen 40 år

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 och är en unik plattform för fotografi i Norden. Stiftelsens huvudsakliga syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning både inom det naturvetenskapliga området och inom fotografin. Målet uppnås genom utdelandet av naturvetenskapliga och fotografiska anslag och stipendier, utdelandet av Hasselbladpriset och fotografisk forskning. Tre stora utställningar presenteras årligen i Hasselblad Center i Göteborgs Konstmuseum, varav en är årets Hasselbladpristagare. Sedan 1999 finns även ett forskningsbibliotek, numera landets enda fotoboksbibliotek.

Fågelfotografen Victor Hasselblad tog sin dröm från fåglarna till månen. Hasselbladstiftelsen ser till att resan fortsätter.

Månlandningen 50 år

På kvällen den 20 juli svensk tid landade Örnen i Stillhetens hav på månen. Några timmar in på natten satt en femtedel av världens befolkning framför tv-apparaterna och såg de gryniga bilderna på hur Neil Armstrong klättrade ner för de nio stegen från månlandaren. Som första människa satte han sin fot på månens yta och uttalade de berömda orden ”That´s one small step for a man, one giant leap for mankind”. 18 minuter senare stod även Buzz Aldrin i månsanden.

De bägge astronauterna stannade ute i två och en halv timme och samlade ihop drygt 20 kilo månsten innan de klättrade tillbaka in i månlandaren. Med sig hade de också ett stort antal fotografier de tagit med sina specialanpassade Hasselbladskameror som satt monterade på bröstet, bilder som tillhör de mest inflytelserika fotografierna genom tiderna.

Den permanenta utställningen Hasselblad and the Moon i Hasselblad Center belyser Hasselbladkamerans utveckling, det avgörande samarbetet med Nasa och personerna bakom både kameraföretaget och Hasselbladstiftelsen: Erna och Victor Hasselblad.

Jubileumsstipendier x 2

Till Hasselbladstiftelsens 40-årsjubileum uppmärksammar vi våra två fokusområden, naturvetenskap och fotografi, med två stipendier, båda på 200 000 kronor.

Inom fotografi vänder vi oss till konstnärer och fotografer som experimenterar med det digitala och digitalisering. Inte bara teknisk utan också formellt och konceptuellt, kommer att prioriteras.

Inom det naturvetenskapliga området uppmärksammar vi vikten av kommunikation. Stipendiet vänder sig till forskare, journalister och kommunikatörer som arbetar med att tillgängliggöra naturvetenskaplig forskning.

Deadline för ansökan är den 15 augusti.

Jubileumsböcker

Under jubileumsåret ger Hasselbladstiftelsen ut tre böcker om våra fokusområden; Hasselblad Photography - vår fotografiska verksamhet med utställningar, bibliotek och forskning, Hasselblad Science med vår naturvetenskapliga verksamhet och vår historiska bakgrund med Erna och Victor Hasselblad och kameran som fångade världen.

Hasselblad Science

Om du blandar lika delar av naturintresse, fascination för kamerans förmåga samt helhjärtad målmedvetenhet så får du den grund som Hasselbladstiftelsen vilar på, och genom Erna och Victor Hasselblads engagemang för naturvetenskap och fotografi kan Hasselbladstiftelsen idag stötta en mängd olika naturvetenskapliga intiativ. Allt från de minsta havsdjuren på Tjärnö marina laboratorium till forskning inom astronomi vid Onsala rymdobservatorium. Denna bok vill fira den mångfald av projekt som Hasselbladstiftelsen stödjer genom att lyfta fram ett urval av dem. Boken kommer ut i mitten på september

Hasselblad Photography – Art & Research

För 40 år sedan bildades Hasselbladstiftelsen genom testamenterade medel från Erna och Victor Hasselblad. Under dessa 40 år har en mängd viktiga händelser och uttryck inom det fotografiska fältet visats upp i våra utställningar, i vår forskning och våra publikationer och detta vill vi fira. Var började vi och vart är vi på väg? Denna jubileumskrift är tänkt att vara både en historik och ett visionärt dokument om en stor liten konstinstitution i Göteborg, med förbindelser till världen. Boken kommer ut i början på augusti

Erna, Victor och kameran som fångade världen

Victor och Erna Hasselblad möttes en decemberdag på Centralstationen i Göteborg. Tillsammans kom de att skapa en kamera och ett varumärke som blev ikoniska. Hur gick det till? I boken får du berättelsen om en kärlek som nådde ända till månen och tillbaka. Boken kommer ut i början på augusti

Rymdveckan 14-22 september

Hasselbladstiftelsen är partner på Rymdveckan som äger rum den 14-22 september för att uppmärksamma att det gått 50 år sedan den första månlandningen. Rymdveckan blickar både bakåt och framåt, från historien mot framtiden, ut i rymden och tillbaka mot jorden och erbjuder ett brett program kring rymdens betydelse för innovation, inspiration, vetenskap, industri, forskning, miljö, hållbarhet, samhällsnytta, kultur, konst och kreativitet. Programmet vänder sig till alla åldrar och består av en mångfald av aktiviteter.

Hasselblads kameror fanns med vid alla Apolloprogrammets missioner och samarbetet med Nasa fortsatte in på 2000-talet. Men Göteborgs kopplingar till rymden är mer än Hasselblads kameror – Västsverige är en stark rymdregion och Göteborg med sin framstående rymdindustri, forskning och utbildning benämns ofta som Sveriges rymdhuvudstad.

Hasselbladpriset

Tidigare i år meddelades att Hasselbladstiftelsen utsett den japanske fotografen Daido Moriyama till 2019 års mottagare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi. Prisutdelningen äger rum i Göteborg den 13 oktober. Ett symposium om och med pristagaren anordnas den 14 oktober, varefter en utställning med Daido Moriyamas verk öppnar på Hasselblad Center och en ny bok om konstnären ges ut, publicerad av Verlag der Buchhandlung Walther König.

Hasselbladpriset anses vara världens mest prestigefyllda fotopris. Det delades ut för första gången 1980 och har delats ut årligen sedan dess, med undantag för 1983 då Erna Hasselblad avled.

Prissumman ligger på en miljon kronor och pristagaren tillkännages vanligtvis den 8 mars, Victor Hasselblads födelsedag.