Hasselbladstiftelsens nya medarbetare

Hasselbladstiftelsen har utsett två nya medarbetare till sin verksamhet.  Louise Wolthers från Köpenhamn har utsetts till ny forskare inom fotografi och Dragana Vujanovic till curator för stiftelsens fotografiska utställningsverksamhet.

Louise Wolthers är konsthistoriker med en Ph.D. i fotografi och flerårig erfarenhet som både forskare och curator. Hon erhöll sin doktorsgrad vid Institutet för Konst- och Kulturvetenskap Köpenhamns universitet på en avhandling om fotografiets roll i krig, kolonisation och kommersiella förhållanden under perioden 1860-1920 och har därefter tagit initiativet till och organiserat en rad utställningar med både historisk fotografi och samtidskonst.

Dragana Vujanovic har en fil.kand. examen i konstvetenskap från Södertörns högskola med samtidsfotografi och samtidskonst som specialområde. Hennes kandidatuppsats ”En kvinnas mansbilder” handlar om receptionen av fotokonstnären Maria Fribergs konst.

– Hasselbladstiftelsen är världsledande inom fotografins förmedling och jag ser fram emot att dels fortsätta forskningen i stiftelsens fotosamling såväl som i de aktuella strömningarna på fotoscenen, dels utveckla nya perspektiv på fotografins roll i den visuella kulturen, säger Louise Wolthers.

– Målet med Hasselbladstiftelsens utställningar är att skildra fotografisk bredd - allt från dokumentärt till konstnärligt fotografi - med både etablerade och unga svenska och internationella fotografer. Min ambition är att både bevara och ytterligare stärka stiftelsens position som Nordens fotografiska centrum. Mitt första projekt som nytillträdd curator blir utställningen "Antichambre” med den Malmöbaserade fotokonstnären Marie Andersson som öppnar hösten 2011 i Hasselblad Center, säger Dragana Vujanovic.

– I Hasselbladstiftelsen accentuerar vi nu forskningen inom fotografi och samarbetet mellan forskning och utställningsverksamhet och ser fram mot nya internationella perspektiv, säger Bo Myhrman, Hasselbladstiftelsens verkställande direktör.

Louise Wolthers tillträder sin nya tjänst i januari 2012. Nuvarande forskaren Gunilla Knape avgår med pension vid årsskiftet 2011/2012. Dragana Vujanovic som efterträder curator Linda Frisk som återvänt till hemtrakterna i Norrland, tillträder formellt sin tjänst den 1 augusti 2011 men vikarierar på tjänsten sedan någon tid.

Mer information

För intervju med avgående forskaren Gunilla Knape, ring 031- 778 2153 (efter den 22 maj).

För intervju med tillträdande forskaren Louise Wolthers, ring +45 3029 5878.

För intervju med tillträdande curatorn Dragana Vujanovic, ring 031- 778 2158.

För frågor om utnämningen kontakta Bo Myhrman, Verkställande Direktör,

031-743 7305.

För högupplösta porträtt kontakta Jenny Blixt på 031-778 2154 eller jenny.blixt@hasselbladfoundation.org.

Hasselbladstiftelsen presenterar i Hasselblad Center fyra stora fotoutställningar per år, varav en är årets Hasselbladpristagare. Ambitionen är att visa utställningar med både svenska och internationellt erkända fotografer. Vi belyser även nya fotografiska tendenser i den årligen återkommande utställningen Ny Nordisk Fotografi. Parallellt presenteras kortare utställningar i projektrummet Gallerigången.

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylles genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.