Stray dog © Daido Moriyama Photo Foundation

Hasselbladpristagare 2019

Hasselbladstiftelsen har nöjet att meddela att den japanske fotografen Daido Moriyama har utsetts till 2019 års mottagare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi.

Prissumman är 1 000 000 kronor (ca 110 000 USD). Prisutdelningen äger rum i Göteborg den 13 oktober 2019. Ett symposium om och med pristagaren anordnas den 14 oktober, varefter en utställning med Daido Moriyamas verk öppnar på Hasselblad Center och en ny bok om konstnären ges ut, publicerad av Verlag der Buchhandlung Walther König.

Stiftelsens motivering till valet av Daido Moriyama som 2019 års pristagare:

»Daido Moriyama är en av Japans mest kända fotografer, hyllad för sin radikala attityd till både mediet och sina ämnen. Moriyamas bilder omfamnar ett högst subjektivt men autentiskt förhållningssätt. Genom att reflektera en skarp syn på stadslivet och dess kaos av vardagsliv och ovanliga karaktärer intar hans arbete ett unikt rum mellan det illusoriska och det verkliga. Moriyama blev den mest framträdande konstnären från den kortlivade, men djupt inflytelserika Provoke-rörelsen, som spelade en viktig roll för att frigöra fotografin från tradition och rannsaka mediets natur. Hans djärva, kompromisslösa stil har bidragit till att skapa ett brett erkännande av japansk fotografi i ett internationellt sammanhang. Moriyama har i sin tur, influerad av fotografen William Klein, Jack Kerouacs och James Baldwins texter och Shūji Terayamas experimentella teater, inspirerat efterföljande generationer av fotografer, inte bara i Japan utan i hela världen.«

Årets jury, som lämnat förslag på pristagare till stiftelsens styrelse, har bestått av:

Paul Roth, ordförande, curator och chef, Ryerson Image Center, Toronto
Ann-Christin Bertrand, curator, C/O Berlin Foundation, Berlin
Susanna Brown, curator för fotografi, Victoria & Albert Museum, London
Kristen Lubben, verkställande direktör, Magnum Foundation, New York
Thyago Noguiera, curator, Instituto Moreira Salles, São Paulo

»Daido Moriyamas skildring av livet är ocensurerad och han räds varken det fula eller det vackra. Han är onekligen en banbrytande fotograf och en inspiration för människor inom många kreativa områden, inte bara inom konst och fotografi. Vi är otroligt glada över att få arbeta med Daido Moriyama och hans stora produktion av bilder och publikationer och vi hoppas kunna förmedla rikedomen i hans kontinuerliga, envetna granskning av världen i både vår kommande utställning och katalog«, säger Sara Walker och Louise Wolthers, curatorer vid Hasselbladstiftelsen.

»Inom japansk fotografi är Daido Moriyama en ikonisk person, världsberömd för sin radikala estetik och utan tvivel en av de mest betydelsefulla och inflytelserika fotograferna i historien. Den kaotiska rastlösheten och råa skönheten i hans klassiska bilder förmedlar en universell urban psykologi för en hel generation betraktare, en djup empati för alienationen och förskjutningen som är gemensam för alla postindustriella städer. Daido Moriyamas bilder tycks snarare föreställda än dokumenterande – scener från den moderna, globala metropolen i vår kollektiva fantasi«, säger Paul Roth, chef för Torontos Ryerson Image Center och ordförande i Hasselbladprisets jury 2019.

»Nyheten om att jag kommer att få ta emot Hasselbladpriset glädjer mig mycket. Priset är ett erkännande över mitt livslånga arbete med gatufotografi, och jag ser fram emot att fortsätta ta många fler bilder på gatan. Stort tack.«

Daido Moriyama

»2019 är det Hasselbladstiftelsens 40-årsjubileum och att en fotograf med så brett tilltal och lång och mångsidig karriär som Daido Moriyama är årets pristagare mycket passande«, säger Christina Backman, chef för Hasselbladstiftelsen.

Daido Moriyama – biografi

Daido Moriyama är född 1938 i Osaka, Japan.

Efter att ha studerat grafisk design studerade Moriyama först fotografi under Takeji Iwamiya. Han flyttade till Tokyo 1961 för att bli assistent åt den stora japanske fotografen Eikoh Hosoe medan den senare arbetade på sin berömda serie Ordeal by Roses med författaren Yukio Mishima. Moriyama började arbeta på egen hand 1964. Hans första monografi, Japan: A Photo Theater (1968), hyllades omedelbart av konstnärliga kretsar och följdes av flera böcker som blivit referenser i fotografins historia, såsom Farewell Photography (1972), Hunter (1972), Another Country in New York (1974), Light and Shadow (1982), A Journey to Nakaji (1987) och Lettre à St. Loup (1990), för att bara nämna några. Moriyama har hittills publicerat omkring 300 böcker.

Som medlem av Provoke-rörelsen, som han anslöt sig till 1968 i samband med den andra utgåvan av rörelsens tidskrift med samma namn, gjorde Moriyama rika och tätt komponerade bilder. Hans arbeten, som ofta beskrivs som råa och oroliga, gav upphov till en ny praktik för gatufotografin, där konstnären strövar omkring på gatan, konfronterar och konfronteras med offentliga rum. Moriyama började manipulera silkscreentryck på 1970-talet och använde tekniken i såväl sina böcker som sina verk. Han organiserade också interaktiva evenemang och installationer, som ett sätt att anpassa sin diskurs till olika rum och situationer. I flera självbiografiska texter, t.ex. Memories of a Dog (1984 och 1997), har han gett Eugène Atget, Jack Kerouac, William Klein, Nicéphore Niépce, Shomei Tomatsu, Andy Warhol, Weegee och Garry Winogrand äran av att ha inspirerat hans arbete och stil.

Moriyamas arbete har haft en betydande inverkan över hela världen. 1974 presenterade Museum of Modern Art i New York hans verk som en del av den första stora västerländska utställningen med inriktning på japansk fotografi. Sedan dess har Moriyamas fotografier visats på många stora utställningar, däribland Tate Modern i London (William Klein + Daido Moriyama, 2012), San Francisco Museum of Modern Art (Stray Dog, 1999), Metropolitan Museum i New York (Hunter, 1999), National Art Museum i Osaka (On the Road, 2011), Fondation Cartier pour l’Art Contemporain i Paris (2003 & 2016), och Rencontres d’Arles (labyrint + monokrom, 2013).

Moriyamas verk ingår i samlingar på många framstående offentliga institutioner, bl.a. Museum of Modern Art, San Francisco Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art, Getty Museum, Los Angeles, Museum of Fine Arts, Boston samt Centre Pompidou, Paris. Moriyama har haft stora separatutställningar på San Francisco Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art, Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, Fotomuseum Winterthur, Schweiz, Folkwang Essen, Tyskland, Metropolitan Museum of Photography, Tokyo, och Tate Modern, London.

Relaterat innehåll