Fotostipendier från Hasselbladstiftelsen

Fotostipendier från Hasselbladstiftelsen

Hasselbladstiftelsens stipendier till Grez-sur-Loing och San Michele erbjuder vistelse utomlands för arbete med ett fotografiskt projekt i bild och/eller text. Årets stipendiater är Niclas Östlind och Tonje Bøe Birkeland.

San Michele-stipendiet 2013

Niclas Östlind Performing History

Niclas Östlind tilldelas Hasselbladstiftelsens stipendievistelse på Axel Munthes Villa San Michele på Capri i Italien för projektet Performing History. Stipendiebeloppet är 20 000 kronor och stiftelsen står därutöver för hyreskostnaden på platsen.

Performing History är ett mycket omfattande fotohistoriskt forskningsprojekt. Hasselbladstiftelsen finner att det vetenskapligt, metodiskt och formellt är ett unikt arbete som inkluderar ett stort antal viktiga fotografer, kulturarbetare och teoretiker. Projektet består av nio utställningar och elva publikationer. Huvudutställningen och boken är ett resultat av ett samarbete mellan forskare från Göteborgs Universitet, Göteborgs konstmuseum och Hasselbladstiftelsen och kommer allmänheten till godo när den publiceras i februari 2014. Under vistelsen i San Michele ges stipendiaten möjlighet att koncentrerat arbeta på sista delen av avhandlingen. Huvudutställningen visas på Hasselblad Center och Göteborgs konstmuseum våren 2014, och ska sedan turnera till flera institutioner i Sverige.

Ändamålet med San Michele-stipendiet är att erbjuda vistelse utomlands för arbete med ett fotografiskt projekt samtidigt som möjlighet ges till internationella kontakter inom både fotografin och andra konstnärliga discipliner.
Stipendievistelsen äger rum under september 2013.

Grez-sur-Loing-stipendiet 2013

Tonje Bøe Birkeland Luelles liv – Memoarer & kommentarer – Første kapittel

Tonje Bøe Birkeland tilldelas Hasselbladstiftelsens 2-månaders stipendievistelse på Hôtel Chevillon i den nordiska konstnärs- och författarkolonin Grez-sur-Loing, söder om Paris i Frankrike för projektet Luelles liv – Memoarer & kommentarer – Første kapittel. Stipendiebeloppet är 30 000 kronor och stiftelsen står därutöver för hyreskostnaden på platsen.

Med hjälp av fotografier, texter och objekt konstruerar Birkeland fiktiva resenärer från äldre tider. Hon kommer att arbeta med iscensättningar av den nya karaktären Lulle Magdalena Lumiére på Hotel Chevillon, i den närliggande Fontainbleauskogen samt i Paris. Stipendievistelsen kommer att ge möjlighet för färdigställande av bokens första utkast och möjlighet att genomföra det fotografiska innehållet på plats. Birkeland medverkade i Hasselbladstiftelsens utställning Ny Nordisk Fotografi 2012 då hon tävlade i Master-gruppen och vann ateljéstipendiet till ISCP i New York.

Ändamålet med detta stipendium är att erbjuda vistelse utomlands för arbete med ett fotografiskt projekt samtidigt som möjlighet ges till internationella kontakter inom både fotografin och andra konstnärliga discipliner.

Stipendievistelsen äger rum under september och oktober 2013.

Victor-stipendierna

Ny Nordisk Fotografi 2013 öppnar den 7:e juni och då kommer 2 stipendiater utses till de prestigefulla Victor-stipendierna. 8 nyutexaminerade fotografer är utvalda och ställer ut på Hasselblad Center under sommaren.

Deltagande konstnärer i utställningen Ny Nordisk Fotografi 2013 och tävlande om Victor-stipendierna:
Hannes Anderzén
Malin Bernalt
Savas Boyraz
Hallgerdur Hallgrimsdottir
Jonna Kina
Frida Klingberg
Christopher Landin
Santiago Mostyn

Läs mer om våra fotostipendier.

Bild: Luelle © Tonje Bøe Birkeland

Erna och Victor Hasselblads Stiftelse bildades 1979 enligt makarna Hasselblads testamente. Stiftelsens syfte är att främja forskning och vetenskaplig undervisning inom det naturvetenskapliga området samt inom fotografi. Ändamålet uppfylls genom naturvetenskapliga forskningsanslag och donationer, genom utdelande av ett internationellt pris i fotografi samt genom utdelande av stipendier och forskningsbidrag inom fotografi.

Hasselbladstiftelsen är en unik plattform för fotografi i Norden där fotografisk forskning och utställningar samverkar. Fem stora utställningar per år presenteras i Hasselblad Center, varav en är årets Hasselbladspristagare. Därutöver visas ett antal mindre utställningar i Projektrummet.
Forskningen förankras i utställningsprogrammet genom böcker, kataloger och texter samt regelbundna seminarier, föreläsningar och konstnärssamtal som placerar utställningarna i en fotohistorisk och teoretisk kontext.