Christina Backman, Hasselbladstiftelsens styrelseordförande och Leslie Matlaisane, Ernest Cole Family Trust, Göteborg, 7 maj, 2024

Ernest Coles bilder åter till Sydafrika

Pressmeddelande från Hasselbladstiftelsen och Ernest Cole Family Trust

Sedan 1990-talet har Hasselbladstiftelsen förvaltat 496 fotografier av den sydafrikanska fotografen Ernest Cole. Efter att ha tagit hand om dessa verk i tre decennier är Hasselbladstiftelsen nu glad över att bilderna förenas med Ernest Cole Family Trust.

Fotografierna kom till Hasselbladstiftelsen via bildbyrån Tiofoto och dess medgrundare Rune Hassner, som också var Hasselblad Centers första chef. Detta har gjort att verken bevarats i bästa möjliga skick.

År 1967 publicerade Ernest Cole (1940–1990) den uppmärksammade boken House of Bondage, som i bild skildrade det hårda livet under apartheid. Boken förbjöds omedelbart i Sydafrika och Ernest Cole tvingades leva resten av sitt liv i exil.

Mellan 1969 och 1975 vistades Cole i perioder i Sverige. Rune Hassner var då en av många som hjälpte honom. Bland annat representerades Cole av Tiofoto, han deltog i Hassners utställning Foto/Film/Bild på Liljevalchs i Stockholm och på Göteborgs Konsthall, samt i Hassners programserie Bilder för miljoner som sändes i Sveriges television.

Ernest Coles fotografiska material som blev kvar på Tiofoto efter att Cole lämnat Sverige – och efter hans bortgång – deponerades 1992 till Hasselbladstiftelsen genom Rune Hassner. Stiftelsen har sedan dess arbetat med att belysa Ernest Coles arv, stöttat forskning om Cole, publicerat en bok och turnerat utställningar internationellt för att uppmärksamma denna historiskt viktiga fotograf.

Hasselbladstiftelsen är väldigt glad över att samtliga fotografier nu överlämnas till Ernest Cole Family Trust för framtida vård och på detta sätt får återvända hem. Hasselbladstiftelsen är stolt över att ha spelat en viktig roll i bevarandet av denna betydelsefulla fotografs arkiv.

Hasselbladsstiftelsen grundades 1979 och är en icke-vinstdrivande institution med uppdrag att främja forskning och utbildning inom naturvetenskap och fotografi. Ernest Cole Family Trust bevarar och främjar Ernest Coles arbete och arv.