Bokrelease Still LIfe/Work LIfe

Bokrelease på Konst-ig tisdag 9 april kl 18-20

Still Life / Work Life

From the Hasselblad Foundation Collection

Varmt välkommen till releasen av boken Still Life/Work Life From the Hasselblad Foundation Collection tisdagen den 9:e april kl 18-20. Dragana Vujanovic och Louise Wolthers från Hasselbladstiftelsen finns på plats för att berätta om projektet. Bokhandeln Konst-ig hittar du på Åsögatan 124 i Stockholm.

Om boken

Still life / Work life förenar två vitt skilda fotografiska genre, stilleben och dokumentär fotografi genom ett omfattande och varierat urval ur Hasselbladstiftelsens samling. Kombinationen av stilleben och dokumentationer av arbete speglar fotografins komplexa kulturella historia, såväl som mediets formella, estetiska och sociala egenskaper. I boken presenteras 25 konstnärer från olika generationer och traditioner, från Lennart Nilsson och Kerstin Bernhard till Elina Brotherus och Walid Raad. Deras arbeten kontextualiseras i introduktionen av curatorn Dragana Vujanovic samt i essän Saker och människor – stilleben möter arbetsliv av forskaren Louise Wolthers. Boken är utgiven av Art & Theory och formgiven av Sandra Praun, Designstudio S.

Följande konstnärer är representerade:

Marie Andersson, Yngve Baum, Kerstin Bernhard, Elina Brotherus, Dawid, William Eggleston, Monica Englund, Hiroshi Hamaya, Kerstin Hamilton, Jean Hermanson, Lars Johansson, Ulla Jokisalo, Sune Jonsson, Stig T. Karlsson, Tuija Lindström, Lennart Nilsson, Georg Oddner, Irving Penn, Walid Raad, Björn Rantil, Åsa Stjerna, Trine Søndergaard, Tuuli Truhponen, Filippo Zambon och Pernilla Zetterman.

Hasselblad Center

Boken producerades i samband med en utställning på Hasselblad Center – den första i en serie tematiska böcker och utställningar baserade på Hasselbladstiftelsens samling.

Läs mer om utställningen.