Med TV-spel som drogförebyggande verktyg

Idag blir Christoffer Cederholm utnämnd till Dagens Förebild för hans ideella engagemang i TV-spelföreningen Terebi Ge-mu. Hans vision om att skapa ett drogfritt alternativ för Malmös ungdomar har genererat en av Malmös mest framgångsrika ungdomsföreningar. Just nu sitter man i förhandlingar med Malmö Stad om att starta ett Spelens Hus.

– Jag vill att alla ungdomar ska kunna ha något alternativ till att hänga på staden, supa och slåss, säger Christoffer Cederholm. Ett välkomnande ställe där de kan träffa kompisar och syssla med en stimulerande hobby. På kvällar, helger, lov och traditionella suparhögtider ska folk kunna komma till oss, ha kul och slippa känna grupptryck om att dricka eller ta andra droger.

Dagens Förebild är ett projekt som drivs av den ideella föreningen Hassela Helpline. Åtta skånska förebilder kommer att få utmärkelser under Malmöfestivalen. Projektet hoppas belysa de människor som jobbar ideellt för en roligare, bättre och tryggare värld, men också öppna upp för diskussion vad förebilder och engagemang betyder för människor och samhället.

– Vad Christoffer har gjort med Terebi Ge-mu visar på ett fantastiskt sätt hur föreningslivet kan användas förebyggande mot missbruk, kriminalitet och utanförskap, säger Cilla Dahl-Andersson, förbundsordförande för Hassela Solidaritet och prisutdelare. Ett aktivt föreningsliv har visat sig vara en av de starkaste skyddsfaktorerna mot utslagning. I föreningen hittar man vänner och får syssla med något utmanande eller kreativt.

Utmärkelsen kommer att delas ut på scen i Raoul Wallenbergs park i Malmö klockan 16.00. Både Christoffer Cederholm och Cilla Dahl-Andersson kommer att kunna svara på frågor om förebilder och ungdomsfrågor efter utdelningen.

För mer information eller frågor, ring Lucas Nilsson på 040 600 43 52.

• Hobby

• förebyggande arbete
  • droger
  • ungdomar
  • tv-spel
  • föreningsliv
  • ideellt arbete
  • malmö
  • spel

Hassela Helpline - 0200-220 555

Sveriges enda nationella, mångspråkiga telefonjour om ungdomar i riskzonen för missbruk och kriminalitet. Öppen för föräldrar, syskon, kompisar och andra som är oroliga att någon ung människa är på väg in i kriminalitet eller missbruk.

Hassela Helpline nås på 0200-220 555 kl 9-15 på vardagar och vissa kvällar, samt på www.hasselahelpline.se och info@hasselahelpline.se.