Med ett engagemang för integration

Idag blir Jacob Peterson utnämnd till Dagens Förebild på Malmöfestivalen. Jacob, som studerar till civilingenjör i Lund, är engagerad i föreningen Tamam som arbetar med integrationsfrågor. Där ansvarar han för att en grupp med barn och en grupp med lite äldre ungdomar varje vecka åker ut för att testa på det svenska föreningslivet, ha kul och knyta vänskapsband. Totalt spenderar Jacob ideellt tre dagar i veckan på Tamam, och energin verkar ännu inte sina.

– För mig är integrationsfrågorna jätteviktiga, säger Jacob. Som person känner jag att jag inte bara behöver göra saker för mig själv hela tiden. Jag har rest mycket i världen och alltid blivit bemött med glädje och värme. Det är inte mer än rätt att vi ska se till att man får ett varmt välkomnande även i Sverige.

Dagens Förebild är ett projekt som drivs av den ideella föreningen Hassela Helpline. Åtta skånska förebilder kommer att få utmärkelser under Malmöfestivalen. Projektet hoppas belysa de människor som jobbar ideellt för en roligare, bättre och tryggare värld, men också öppna upp för diskussion vad förebilder och engagemang betyder för människor och samhället.

– Jag har aldrig tänkt mig som en förebild, säger Jacob. Men det är klart att förebilder spelar stor roll i barn och ungdomars liv. Det är den man lär av, oavsett om det är någon i vardagen eller en fotbollsidol. Jag vill gärna tro att de barn och ungdomar som jag har träffat och umgåtts med har fått lite bättre förutsättningar än om de inte hade kommit i kontakt med Tamam.

Sara Brändefors från Rädda Barnen kommer att dela ut utmärkelsen på scen i Raoul Wallenbergs park i Malmö klockan 16.00. Både Jacob Peterson och Sara Brändefors kommer att kunna svara på frågor om förebilder, integrations- och ungdomsfrågor efter utdelningen.

För mer information eller frågor, kontakta Lucas Nilsson på 040 600 43 52.

• Organisationer

• förebild
  • tamam
  • malmöfestivalen
  • invandring
  • ungdomar
  • integration
  • ideellt arbete
  • engagemang

Hassela Helpline - 0200-220 555

Sveriges enda nationella, mångspråkiga telefonjour om ungdomar i riskzonen för missbruk och kriminalitet. Öppen för föräldrar, syskon, kompisar och andra som är oroliga att någon ung människa är på väg in i kriminalitet eller missbruk.

Hassela Helpline nås på 0200-220 555 kl 9-15 på vardagar och vissa kvällar, samt på www.hasselahelpline.se och info@hasselahelpline.se.