hansgrohe Pontos förbättrar din livskvalitet genom att mäta t.ex. fukt och temperatur på olika platser i hemmet samtidigt som det ger säkerhet och förebyggande skydd mot dyra vattenskador.

Säker användning av vatten med nytt system från hansgrohe

hansgrohe Pontos ger dig mer säkerhet i vardagen: Läckageskyddssystemet förbättrar din livskvalitet genom att mäta viktiga data på olika platser i hemmet, t.ex. fukt och temperatur, samtidigt som det ger säkerhet och förebyggande skydd mot dyra vattenskador.

Pontos Scout - smarta vattensensorer

Pontos förenklar vattenkontrollen på två sätt. Först och främst med vattensensorn Pontos Scout. Den placeras på utvalda platser längs golvet - utan komplicerad installation. När hansgrohe-hemappen är aktiverad, kommer den att mäta fuktighet och rumstemperatur, varna för frost, upptäcka vattenläckage och hänvisa till detta med en larmsignal och ett push-meddelande. Pontos Scout kommer således inte bara att kunna förhindra massiva skador på huset eller hemmet, utan också öka livskvaliteten i rummen, t.ex. i form av en kontrollerad och bekväm fuktighet i barnrummet eller rätt lagringstemperatur för mat och vin i skafferiet.

Pontos Base - vattenstyrning

Den andra Pontos-produkten är Pontos Base som är ansluten direkt till den centrala vattenledningen. Den kontrollerar rörledningarna för märkbar vattenförbrukning, vilket kan indikera läckage. I händelse av en risk för skada blockerar Pontos Base automatiskt vattentillförseln och informerar dig omedelbart om händelsen via smarttelefonen. Displayen på Pontos Base visar också avvikelsen. Så här kan du undersöka händelsen, få tag på en hantverkare eller, om allt är i ordning, öppna vattenledningen igen via din smartphone eller direkt via displayen på Pontos Base.

Men Pontos Base har ännu mer att erbjuda: Den mäter och kontrollerar vattenförbrukningen och använder informationen för att generera omfattande statistik på smarttelefonen. På det här sättet hjälper det dig att använda vattnet på ett hållbart sätt. Det ger också värdefull information om vattnets hårdhet.

Pontos Base monteras direkt efter vattenmätaren. Den ansluts till WiFi och innehåller en elektronisk vattenmätare, en eldriven barriär, en trycksensor och en display som visar aktuella inställningar och information. Den skickar mätningarna till hansgrohe Cloud via internet och du får tillgång till all information via hansgrohe-hemappen. Här kan du också ställa in dina gränsvärden för vattenförbrukning och när du reagerar på en hög förbrukning - när du är ute och när du är hemma. Om internetanslutningen misslyckas kommer förbrukningen fortfarande att övervakas. Strömförsörjningen sker med nätadaptern. Vid leveransen innehåller produkten ett batteri för kortvarigt skydd mot strömavbrott. Om batteriförsörjningen också misslyckas kan vattentillförseln stängas eller öppnas manuellt med nödnyckeln integrerad i produkten. Således övervakar Pontos ständigt vattnet och har full kontroll - för din säkerhet.