I Haninges hjärta växer framtidens företag

I Haninges hjärta växer framtidens företag

Haninge är en företagarkommun med nästan 7 000 verksamma företag. En stor andel av dessa både växer och är lönsamma. Med en befolkning på snart 100 000 invånare spelar företagen en avgörande roll för Haninges välstånd, och därför är näringslivet ett av Haningealliansens mest prioriterade områden.

I Svenskt Näringslivs senaste mätning av lokalt företagsklimat hamnade Haninge kommun på plats 198 av 290. Samtidigt hamnar Haninge på andraplats i Synas undersökning ”Bästa tillväxt i Stockholms län”. Haninges företag nyanställer, går med vinst och ökar sin omsättning men företagen är inte nöjda. Bara 35% av de svarande företagen tycker att företagsklimatet i kommunen är bra. Det är ett bottenbetyg och någon vi i Haningealliansen tar på stort allvar!

Relationen mellan kommunen och företagen måste förbättras. Vi politiker måste känna och förstå kommunens näringsliv, så att vi vet vad de behöver och hur deras vardag ser ut. Därför har vi i politiska ledningen besökt över 100 företag det första året den här mandatperioden, och kommer fortsätta besöka minst 100 företag årligen. Lika viktigt är det att kommunens medarbetare förstår betydelsen de har för att företag ska etableras och utvecklas i Haninge. Tiden det tar att få fram en detaljplan och bygglov kan till exempel vara helt avgörande för om en etablering står eller faller. Kommunen måste möta företagens behov av snabb och effektiv service vid expansion och nyetablering och det med ännu bättre service och snabbare myndighetsutövning. Kommunen måste se över alla möjligheter för att stimulera det lokala näringslivet.

Under många år har vi sett företagsklimatet i kommunen försämras men hos oss i Haningealliansen finns både vilja, mod och uthållighet att jobba med just de frågor som kan ändra på det. Företagardagarna är en viktig mötesplats med både information och inspiration för Haninges företag, men störst skillnad för företagen kan kommunen göra i vardagen. Vår uppgift är att skapa så goda förutsättningar som möjligt för företag att etablera sig och växa i Haninge.

Det är genom företags möjlighet att växa som jobb skapas och det är genom ett gott företagsklimat som frihet och välstånd skapas i Haninge!

Sven Gustafsson (M), gruppledare

Nicole Forslund (L), gruppledare

Martin Strömvall (KD), gruppledare

Regioner

Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna har bildat en gemensam koalition, Haningealliansen, för att styra Haninge kommun under mandatperioden 2023-2026. Vi förenas av gemensamma värderingar på centrala områden och en gemensam bild för hur kommunen ska utvecklas i en positiv riktning.

David Nord

Presskontakt Politisk sekreterare, Liberalerna 076-274 59 48

Jenny Ekman

Presskontakt Politisk sekreterare, Moderaterna

Erik Sjöstedt

Presskontakt Politisk sekreterare, Kristdemokraterna

En koalition för Haninges bästa

Vårt styre genomsyras av de tidlösa värdena om frihet och ansvar. Vi tror på människans drivkraft och vilja att bestämma över sitt eget liv. Med rätten att följa sina drömmar följer också ett ansvar att inte skada andra. Politikens uppgift är inte att styra människor utan att värna deras frihet samtidigt som ett tryggt rättssamhälle kan upprätthållas. Vår människosyn grundar sig i alla människors okränkbara värde. Varje människa har rätt att bli bedömda utifrån sin person och sina handlingar. I vårt samhälle är det viktiga inte vad du heter eller varifrån du kommer, utan vad du gör och vart du är på väg.

Haningealliansen

Rudsjöterrassen 2