Volvo lägger ner fabriken i Uddevalla

Volvo lägger ner tillverkningen i Uddevalla. Det är ett hårt slag mot kommunen där Pininfarina är den största privata arbetsgivaren. Handelskammaren konstaterar att detta är ett dystert besked för en prövad region, men att de anställda har goda möjligheter.

- De anställda har en unik kompetens inom bilbyggande, och erbjuds nu arbete inom Volvo Personvagnar i Göteborg. Volvo är en ansvarsfull arbetsgivare som har ett stort behov av den kompetens som idag finns i Uddevalla, säger Johan Trouvé som är vd för Västsvenska Handelskammaren.

- Dessutom är Volvo just nu inne i en expansiv fas, och allt tyder på att företaget kommer att nå all-time-high inom produktionen. Volvo står med en helt ny generation motorer, en ny plattform bilar och en ny varumärkesstrategi. Det ser ljust ut för Volvo och därmed också de anställda, säger Johan Trouvé.

Handelskammaren hoppas att Uddevalla kan hitta ny kompletterande verksamhet.

- Det är en utmaning, men jag hoppas att också Handelskammaren kan bidra i det omställningsarbetet, avslutar Johan Trouvé.

Västsvenska Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation med 2600 medlemsföretag från Västra Götaland samt kommunerna Kungsbacka och Varberg. Handelskammaren är den samlande plattformen för det västsvenska näringslivet i kontakter med politiker och myndigheter, men är också en mötesplats för alla som vill göra affärer. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, juridiska tjänster samt internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar.

Vi gör Västsverige starkare!