Västsverige till festivalen som hyllar kreativiteten

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Robert Odenjung, informationschef, 0709-63 96 33
Sandra Norberg, projektledare, 031-835992

Näringslivet mår bra av att inspireras av kulturen. På festivalen South by Southwest i amerikanska Austin, arbetar folk från interaktiv media sida vid sida med folk från musik- och filmbranschen. Handelskammaren hoppas att få med sig västsvenskar dit för att inspireras.

I senaste numret av Reach out, som når Handelskammarens medlemmar i dagarna, berättas om projektet. Sandra Norberg är projektledare och en av dem som åker till South by Southwest i mars.

- Vi ska ta reda på hur de arbetar med festivalen och se om vi kan göra något liknande i Västsverige. På plats i Austin arrangerar vi work shops, som vi samtidigt möter upp med liknande work shops i olika västsvenska miljöer, säger Sandra Norberg.

Handelskammarens ambition är att kunna erbjuda plats åt fem-sex intressenter. I tidningen berättar Sandra Norberg om kulturen och kreativiteten:

- Främjande av kreativitet är vad allt handlar om. Och både kulturen och näringslivet behöver kreativitet för att överleva. Ibland glömmer man bort att det finns mycket kreativitet även i näringslivet. Det finns många exempel på företag som tagit hjälp av kulturarbetare och därmed nått lite högre, lite längre. Jag skulle vilja ha mer av sånt, avslutar Sandra Norberg.

Fakta:
South by Southwest, SXSW, äger rum i Austin, Texas den 9-18 mars 2012
Bakgrunden till Handelskammarens intresse för SXSW finns i arbetet med visionen Ett gränslöst Västsverige där ett av de hundra initiativen handlar om att låta kulturen möta näringslivet.
Reach out är Handelskammarens medlemstidning som går ut till beslutsfattare i det västsvenska näringslivet. Nummer 4/2011 kommer ut i dagarna. Texten till artikeln om SXSW finns bifogad.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2600 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Vi gör Västsverige starkare.Vi gör Västsverige starkare!