Västsverige hämtar idéer från South-by-southwest i Austin, Texas

Austin är en av USAs snabbast växande high-techstäder. Med 50 000 studenter på universitetet har staden fått ett rikt student- och kulturliv. Nu åker Handelskammaren till Austin för att se vad Västsverige kan lära.

Festivalen South-by-Southwest (SXSW) spelar en viktig roll för den ekonomiska utvecklingen i Austin. Det började som en musikfestival, men omfattar nu även film och interaktiv media.

- I mars åker vi dit. Vi tar reda på vad Västsverige kan lära av Austin, säger Johan Trouvé som vd för Västsvenska Handelskammaren.

Resan anordnas som en workshop i flera delar med den övergripande frågeställningen ”Hur ska Västsverige bli Europas främsta mötesplats för kreativa och kulturella näringar?”. Parallellt anordnar olika aktörer en eller flera motsvarande workshops i Västsverige.

- I förlängningen ska detta skapa ett mer attraktivt Västsverige. Det ska sprida mer kunskap om regionens kreativa näringar. Jag hoppas att Austin-resan kan bli ytterligare ett litet steg i att skapa ett gränslöst Västsverige, säger Johan Trouvé.

Resan till Austin är ett av de initiativ som Handelskammaren formulerade under arbetet med Ett gränslöst Västsverige, visionen från Västsveriges näringsliv, under 2011. Ett av ursprungen till resan är hämtat från projektet Mission Possible, som också det ägde rum under 2011. Sex västsvenska studenter reste ut i världen på Handelskammarens bekostnad. Med sig hem hade de idéer och inspiration.

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-53 45 14
Sandra Norberg, projektledare, 031-83 59 92
Robert Odenjung, informationschef, 0709-63 96 33

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2600 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Vi gör Västsverige starkare.