Västsvenska konjunkturen står och stampar

Västsvenska konjunkturen står och stampar

Västsverige 26 februari 2014

Västsvenska konjunkturen står och trampar

Konjunkturen i Västsverige fortsätter att stabiliseras runt ett neutralt läge. Västsvenska företag ser fortsatt ljust på det kommande året, även om optimismen dämpats något vad gäller det kommande kvartalet. Det visar Västsvenska Handelskammarens färska konjunkturindikator.

Det västsvenska läget enligt konjunkturindikatorns mätserie, fortsätter ligga kring ett värde strax över neutral konjunktur utifrån januari månads data.
Arbetsmarknaden stärktes genom något fler nya jobb jämfört med föregående månad, men samtidigt ökade antal varsel något. Konkurserna i regionen ökar inte längre utan ligger kvar på samma nivå som föregående månad. Exportvärdet stiger något sen förra månaden men ligger fortfarande lägre än motsvarande månad de senaste två åren.  Konsumtionen ligger något lägre än förra månaden men i höjd med föregående års januarivärden. De samlade värdena bidrar sammantaget till ett konjunkturläge som forsätter ligga runt en neutral konjunktur för Västsverige.

Omvärldsläget visar att Europa är på rätt väg med början till tillväxt, om än mycket svag. Det är något större grad av tillväxt inom EU som helhet jämfört med Euroområdet. Även USA:s ekonomi har återhämtat sig under hösten vilket är att se som en positiv signal för världsekonomins utveckling under kommande år.
- Trots signalerna om återhämtning av ekonomin i USA och Europa, går det mycket långsamt med den europeiska ekonomins återhämtning. Framtidstron gällande konjunkturen hos de västsvenska företagen har totalt sett har stannat upp på ungefär samma värde under snart ett kvartal med bara en svag rörelse åt det mer positiva hållet, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren.

Företagen i Sjuhärad mest positiva
Denna månad har de västsvenska företagen i sin samlade bedömning en fortsatt god tro på konjunkturutvecklingen på tre månads sikt, om än en något lite svagare bedömning jämfört mot förra månadens prognos.  Tolvmånaders-prognosen ligger marginellt över bedömningen från föregående månad men fortsätter därmed stiga svagt för fjärde månaden i rad. Ser man till de västsvenska delregionernas bedömningar framträder en mer spretig prognos.

- Vi märker att företagen i Sjuhärad fortsätter vara starkt positiva till konjunkturutvecklingen, medan Göteborgs, Skaraborgs och Fyrbodals företag dämpas något i sin framtidstro denna månad, säger Johan Trouvé.

- Här och nu finns en väntan på en starkare efterfrågan hos kunderna, vilket återges i svaren hos företagspanelen, där flera uttrycker att det inte ”lyft än” säger Johan Trouvé.

De senaste åren har Göteborgsregionen haft sin största export till Tyskland, Norge och USA.

- De är de första marknaderna vi hade önskat oss en stärkt efterfrågan från. Med tanke på hur exportberoende vår västsvenska region är, är omvärldens utveckling avgörande för näringslivet, säger Johan Trouvé.

Så mäter vi
Den västsvenska konjunkturindikatorn utgörs av regional data sammanvägd i en månatlig mätserie där nya jobb, varsel, export, konsumtion och konkurser inkluderas.

Den västsvenska konjunkturprognosen genomförs utifrån en svarspanel med över 400 västsvenska företag från både industri- och tjänstesektorn, vilka varje månad får frågan om sin uppfattning om konjunkturens utveckling på 3 och 12 månaders sikt.

Nästa konjunkturindikator presenteras den 25 mars 2014.

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.