Vändbara körfält kan minska trängseln

Kontaktpersoner:
Johan Trouvé, vd, 0705-534514
Robert Odenjung, informationschef, 0709-639633

Små insatser kan trimma trafiken i Göteborgsområdet. Handelskammaren föreslår nu att kommunen gör det möjligt att byta riktning på trafiken i något eller några körfält under rusningstrafik. Älvsborgsbron, Säröleden och Hisingsleden ligger bäst till.

För att göra långsiktiga förbättringar av trafiksituationen i Göteborgsregionen krävs omfattande investeringar i väg- och järnvägsnät. En ny älvförbindelse och en utveckling av järnvägen så att kapaciteten ökar, är något som Handelskammaren länge argumenterat för.

- Dessa nödvändiga satsningar kommer att ge stora effekter, men tar också väldigt lång tid innan de står klara. För att i närtid minska problemen med trängsel i Göteborg, vill vi pröva ett system med reversibla körfält. Det skulle innebära en markant förbättring av användandet av den befintliga kapaciteten, säger Johan Trouvé som är vd för Västsvenska Industri- och Handelskammaren.

Handelskammaren skriver i rapporten att reversibla körfält finns på en rad ställen i världen, och att det på många ställen har visat sig fungera bra. För att systemet ska ge ett bra resultat ska tre villkor uppfyllas: Det ska råda stor trängsel, det ska vara tydliga skillnader i trafikens riktningsfördelning och trängseln får inte bero på kapacitetsbrister längre fram i vägsystemet.

- Vi tror att det behöver utredas vilken sträcka som är bäst lämpad att testa och hur det ska utformas. Men samtidigt är det inte bra om vi drar ärendet i långbänk. Det är först när man får möjlighet att testa i verkligheten som man kan se effekterna fullt ut och göra justeringar för att uppnå bästa tänkbara resultat, avslutar Johan Trouvé.

Västsvenska Industri- och Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation som verkar för Affärer och tillväxt. Med 2600 medlemsföretag är handelskammaren såväl en plattform för alla som vill göra affärer som en tung röst i den näringspolitiska diskussionen. Handelskammaren erbjuder nätverkstjänster, internationellt inriktade konsulttjänster och utbildningar, samt juridiska tjänster.