Större påverkan på kort sikt

Strålande framtidsutsikter, men orosmoln på kort sikt

I årets sista konjunkturprognos skruvar Västsvenska handelskammarens företagspanel ner förväntningarna på kort sikt men är fortsatt optimistiska för konjunkturutvecklingen på längre sikt.

– Efterfrågan på varor och tjänster är fortsatt hög och arbetslösheten inom Västra Götaland är tillbaka på samma relativt sett låga nivå som uppmätes före pandemin. Samtidigt skapar Omicronvarianten osäkerhet. Många företag ser allvarligt på situationen och hotet om hårdare restriktioner påverkar så klart affärerna, säger Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé.

Bättre läge framåt
Långsiktigt ses Västsverige däremot som en attraktiv region och flera företag och investerare gör stora satsningar. Bland annat meddelade både Klarna och Northvolt nyligen att de planerar att starta ny verksamhet i Göteborgsregionen. Vi ser även att en av världens största elmotorfabriker placeras i Åmål av nordamerikanska bolaget Dana inc.
  – Att företagen väljer att placera sina utvecklingscenter här är ett kvitto på regionens möjligheter. Nu behöver vi ha de förutsättningar som krävs för att inte riskera att hämma tillväxten framöver. Vi ser framför allt två områden som behöver prioriteras.

Det första enligt Johan Trouvé, är rådande kompetensbrist inom såväl hög- som lågkvalificerade yrken. Många företag hittar inte tillräckligt med personer att anställa. Det andra är hotet om effektbrist.
  – Det behöver så snart som möjligt finnas tillräckligt med överföringskapacitet, regionalproducerad el, ny teknik för lagring och smartare användning på plats så att vi inte begränsar industrin framöver. Löser vi det ser de kommande 5-10 åren oerhört positiva ut för Västsverige.

Året som gått
När vi blickar tillbaka ser vi att det varit ett händelserikt år för regionens företag. Tilltron till framtiden i januari låg på den lägsta nivån för hela året på kort sikt, men var fortsatt hög på lång sikt. Det var en tid som präglades av hoppet om vaccin och att det äntligen stod klart att Brexit inte skulle bli avtalslöst.
  – Som tur var fick vi en ”mjuk” Brexit vilket spelade stor roll för företag som är beroende av export från Göteborgs hamn, säger Johan Trouvé och fortsätter:

– I mars månad såg vi hur containerbrist och höga fraktpriser påverkade dem på riktigt. Samtidigt visade det sig att exporten från Göteborgs hamn var mer motståndskraftig än vi trott då leveranserna fortsatte trots motgångar. I början på sommaren nådde konjunkturprognosen sin högsta topp.

Återhämtningen från pandemin hade då gått betydligt snabbare än det gjorde efter finanskrisen 2008, vilket är den senaste gången som konjunkturindikatorn uppmätte liknande låga siffror vid botten.
  – Med facit i hand klarade sig näringslivet relativt bra under våren givet de utmaningar de stod inför. Samtidigt får vi inte glömma de allvarliga effekter som pandemin haft på många personers privatliv och välmående.

Fortsatt stark efterfrågan
Väl efter sommarens ledigheter inleddes hösten med ett samhälle som öppnade upp. Den västsvenska industrins orderböcker var välfyllda och efterfrågan utgjorde inte någon begränsning. Det gjorde istället bristen på råvaror. Under oktober månad såg vi sedan hur dessa effekter gav upphov till ökad inflation.
  – I dagsläget är det osäkert var vi landat, pandemin är i alla fall definitivt inte över. Däremot är det mycket som tyder på att efterfrågan på västsvenska varor och tjänster under nästkommande år fortsatt kommer att vara stark.

Så hanterar vi dina personuppgifter: Vi hanterar dina personuppgifter för att du som journalist eller intressent ska kunna få nyhetstips från oss. Dina personuppgifter lagras i vårt kundregister. Dina uppgifter säljs ej vidare till tredje part.

Önskar du utdrag av dina sparade uppgifter eller bli raderad, återkoppla till oss via gdpr@vastsvenskahandelskammaren.se » Läs vidare i vår integritetspolicy