Stabil septemberkonjunktur i Västsverige

Stabil septemberkonjunktur i Västsverige

Den västsvenska konjunkturen i september fortsätter att vara positiv. Indikatorn landar åter på ett svagt plus, enligt Handelskammarens siffror.
De västsvenska företagen har god framtidstro på både kort och lite längre sikt.

Den västsvenska konjunkturen är fortsatt positiv denna månad enligt Handelskammarens ­indikator. Stark konsumtion, färre konkurser och stabil arbetsmarknad bidrar denna månad.

Konjunkturens utveckling i Västsverige fortsätter peka i positiv riktning även om det är en långsammare utvecklingstakt, sett till förväntningarna för ett år sen. Många osäkerhetsfaktorer återstår som dämpar utvecklingen.

Företagen väntar på ny regeringsbildning

Frågorna kring en ny regeringsbildning fortsätter även efter att valet ägt rum.

- En känsla av väntan kvarstår hos många i näringslivet, åtminstone tills höstens regeringsbudget godkänts och bilden klarnar av vilken politik och vilka olika reformer som är troliga framöver, säger Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren. Det vi vet är att näringslivet söker långsiktighet, stabilitet och kraft i politiken på alla plan och att valen på olika nivåer lämnat många frågetecken att reda ut. Det är dock positivt att stabiliseringen av konjunkturen fortsätter i en riktning som fortfarande ligger åt det positiva hållet, menar Trouvé.

Det är alltjämt svensk konsumtion som håller den svenska konjunkturen på god nivå och sammantaget fortsätter Sverige balansera runt en neutral konjunktur. Det faktum att efterfrågan hos Sveriges exportmarknader inte ökat så starkt som många hoppats, dämpar utvecklingen. Och i skenet av den geopolitiska osäkerheten internationellt, ser Europas ekonomiska förstärkning ut att ta tid.

Företagen ser positivt på framtiden, särskilt på ett års sikt

De västsvenska företagen är fortsatt positiva i sin konjunktur­prognos, även om de som bedömer att utvecklingen på kort sikt har avstannat, är något fler nu än före sommaren. Företagen är fortsatt mer positiva på ett års sikt än på tre månader.

- Bedömning visar att man inväntar ytterligare stärkning av marknadsläget på kort sikt men att man har förväntningar om att ökningen slår igenom på ett år, säger Johan Trouvé.

Han menar att osäkerheten om både vilken politik som kommer att föras i Sverige och om återhämtningen i omvärlden fortsätter.
- Exportföretagen signalerar ingen direkt ökning av efterfrågan från våra stora närmarknader i Europa. Det fortsätter vara en långsam utvecklingstakt, säger Johan Trouvé.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Den västsvenska konjunkturindikatorn utgörs av regional data sammanvägd i en månatlig mätserie där nya jobb, varsel, export, konsumtion och konkurser inkluderas.

Den västsvenska konjunkturprognosen genomförs utifrån en svarspanel med över 400 västsvenska företag från både industri- och tjänstesektorn, vilka varje månad får frågan om sin uppfattning om konjunkturens utveckling på 3 och 12 månaders sikt.

………………………………………………………………………………………………………

Västsvenska Handelskammaren är företrädare för det västsvenska näringslivet och en mötesplats där människor och företag kan inspireras och skapa affärer. Vår kompetens, våra tjänster och vårt nätverk är vår styrka i arbetet att skapa tillväxt och utveckla framtidens Västsverige. Tillsammans med våra 2700 medlemsföretag arbetar vi för ett västsvenskt näringsliv i världsklass.

Vi gör Västsverige starkare.