Göteborg 2014-12-04

Stabil konjunktur men dämpad tro på framtiden

Den västsvenska konjunkturen i november präglas av stabila värden, visar Västsvenska Handelskammarens indikator. De västsvenska företagen är fortfarande positiva till konjunkturens utveckling men har sänkt sin prognos jämfört med föregående månad. Det är fortfarande fler som tror på en förestärkning av konjunkturen än på en försvagning.

Den västsvenska konjunkturindikatorn ligger åter kring ett neutralt värde efter förra månadens sänkning som orsakades av ett ökat varseltal som nu gått mot mer normalt värde. De flesta underliggande variablerna är fortsatt stabila denna månad.

Konjunkturens utveckling i Västsverige har länge pekat i positiv riktning även om det är med en långsammare utvecklingstakt, än vad förväntningarna för ett år sen visade. De dämpade förväntningarna hänger samman med omvärldens utveckling som fortsätter vara osäker. De västsvenska företagen bryter denna månad mot sin trend att vara tydligt positiva på både ett kvartals och ett års sikt, genom att sänka sina förväntningar på kort sikt. Det är ändå fler som tror på en förstärkning än försvagning, kommande kvartal.

- Frågetecknen kring utvecklingen både nationellt och i omvärlden får företagen att tveka om utvecklingen under kommande kvartal. Osäkerhet på det politiska området uppskattas inte av näringslivet. Samtidigt finns positiva signaler. Bland annat från dem som tror att fordonsindustrins förstärkning skall ge fler företag i regionen en skjuts uppåt och att byggsektorn ska få ökad fart framöver, säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren.

Exportefterfrågan, där frågetecken kvarstår kring Europas utveckling, är avgörande för många av de västsvenska företagen. Det är framförallt de tillverkande företagen som sänkt förväntningarna i sin tremånadersprognos. Tjänsteföretagen har också backat sin prognos men förblir något mer positiva på kort sikt. På ett års sikt är däremot bedömningen lika.

Utifrån både ett europeiskt och svenskt konjunkturperspektiv finns blandade signaler för konjunkturutvecklingen framöver. Den närmast neutrala västsvenska konjunkturen har visat sig vara mer stabilt kvardröjande än vad som var väntat för ett år sen.

- Det är positivt om det innebär att marknader och efterfrågan byggs upp långsamt vilket motverkar överhettning och borgar för en bättre uthållighet i uppgången. Ur detta perspektiv är det en spännande vinter vi går till mötes, säger Johan Trouvé.

För ytterligare information, kontakta:

Anna Werner, kommunikatör, 0706-86 56 96